Pengajian Hadis siri 29 .
Sambungan hadis ke 15
Kupasan Hadis
6.Yang ketiga menjawab salam .Ucapan salam itu adalah
sebagai tanda kasih mesra sesama orang –orang Islam , menakala diberi salam
maka wajiblah menjawabnya sebagai membalas ucapan selamat sejahtera , lebih-
lebih lagi yang lalu itu dengan bertujuan baik bukan untuk maksiat dan
kejahatan , menjawab ucapan salam itu di
antara hak –hak jalan yang wajib dipraktik demi mencipta keperibadian
masyarakat Islam.
7.Yang keempat menyeru kepada kebajikan dan mencegah
kemungkaran yang bererti hendaklah
sentiasa ingat beringat kepada maslihat dan kepentingan bersama menuju cita
–cita kebajikan dan segera mencegah kemungkaran seupaya jangan sampai meribak
yang akan merosakkan masyarakat, umpamanya menakala ternampak di antara mereka
yang lalu itu ada yang mengacau – ngacau gadis ,, melakukan maksiat , mencuti
dan merosakkan harta benda orang dan sebagainya, maka wajiblah mereka yang duduk
ditepi jalan itu berusaha mencegah dan menyeru kepada kebajikan .
Dalam melaksanakan kehendak meyeru
dan mencegah ini haruslah pandai dan wajib melihat suasana keadaan seperti yang dikatan oleh hadis
dibawah ini :
مَنْ
رأَي مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدَهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِلِسَانِهِ وَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيْمَان
.
Sesiapa
yang melihat daripada kamu kemunkaran maka hendaklah ia mengubahnya dengan
tangannya .Jika tidak kuasa ubahlah dengan lidahnya dan jika tidak juga
berkuasa ubahlah dengan hatinya itulah yang selemah –lemah iman .
Mengubah
dengan tangan itu termasuklah dalam erti
kekuasaan seperti menggunakan kuasa pangkat pengaruh yang boleh
menyedarkan mereka yang melakukan
kemunkaran ,menakala lidah bererti dinasihat di ingatkan diberitahu kepada
mereka – mereka yang terlibat serta menulis menyiarkan, berita melukis dan
sebagainya. Yang boleh memberi kesan kepadanya .,seterusnya mencegah dengan
hati ialah jalan yang paling akhir sekali dan lebih mudah tetapi bukanlah
nererti mengubah itu cukup mendiamkan diri tanpa usaha dan kerja malah mengunah
dengan hati itu terkadang lebih berkesan dan lebih luas lagi termasuklah usaha
senyap –senyap , tidak mahu menyertai memulia dan memberi sebarang penghormatan
kepada mereka – mereka yang panas dan maksiat, tidak dihiraykan tau dengan cara
tidak berkerjasama dengannya .Cara –cara yang demikian adalah dianggap usaha
yang paling sedikit dab terakhir yang merupakan selemah –lemah iman dan selemah
–lemah jihad.Tegasnya tiap –tiap seorang hendaklah wajib dan bijak bertindak
bagi melaksanakan tujuan mencegah kemungkaran samaada memberi tahu kepada pihak
yang berkenaan dan berkuasa.memberi tahu orangramai boleh berjaga –jaga dan
mengetahui peribadinya yang buruk sehingga tidak boelh ia berpura –pura munafuk kepada orang ramai . Begitulah
seterusnya segala sesuatu yang wajar dan bijak
Pengajaran Hadis .
1.Larangan dan tegahan duduk di tepi
jalan adalah merupakan sebagai menutup jalan daripada berlakunya sesuatu kemunkaran sesuai dengan
kaedah “ Saddan lizarak “.
Berlakunyasesuatu kemungkaran sesuai
dengan kaedah “ Sadul zaraik “.
2.Menakala tak ada tempat lain dan
terpaksa menggunakan tepi jalan maka di haruskan oleh hadis ini dengan
dikehendaki wajib menjaga hak jalan.
3.Hak – hak jalan yang wajib
diperlihara ialah memelihara mata memandang yang ditegah dan dilarang
.Menjauhkan daripada menyakiti mereka yang lalu , menjawab salam dan menyuruh
kepada kebajikan serta mencegah daripada kemungkaran .
4.Hadis ini adalah sebagai arahan
untuk menimbulkan seusana damai dan aman bagi menciptakan sebuah masyarakat
Islam yang mulia dan berkerjasama di dalam kebajikan benci dan berusaha
mencegah segala kemunkaran .
No comments:
Post a Comment