Pengajian Hadis Siri 20
HADIS KESEBELAS
ISTIGHFAR DAN TAUBAT
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضي
الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رسول الله صلي الله عليه وسلم يَقُوْلُ : قَالَ اللهُ
تعالي : يَا ابْنَ اَدَمَ اِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِيْ غَفَرْتَ لَكَ
عَلَي مَا كَانَ مِنْكَ وَلاَ أُبَالِيْ , يَا ابْنَ اَدَمَ لَوْ بَلَغْتَ
ذُنُوْبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَ غَفَرْتُ لَكَ يَا ابْنَ
اَدَمَ , إِنَّكَ أَتَيْتَنِيْ بِقُرَابِ الْاَرْضِ خَطَايَا ثُمَّ لَقَيْتَنِيْ
لاَ تُشْرَكُ بِيْ شَيْئًا لَاَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً . (رواه الترميذي
حديث حسن صحيح ).
Daripada Anas bin Malik r.a ia telah berkata :
Aku telah mendengar Rasulullah saw berfirman :Wahai anak Adam , sesungguhnya
apa engkau pohonkan dan harapkan dari Aku keampunan Aku ampunkan engkau di atas
apa yang telah berlaku daripada engkau dan tidaklah Aku hiraukan, Wahai anak
Adam,, jika dosa engkau telah sampai ke awan langit kemudian engkau meminta
ampun Aku ampunkan engkau,anak Adam, sesungguhnya jika engkau datang kepada Aku
dengan kesalahan sepenuh bumi banyaknya kemudian engkau datang meneui Aku dalam
keadaan engkau tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu nescaya Aku datang kepada
engkau (memberi keampunan) sepenuhnya (bumi) .(Riwayat At Tarmizi hadis hasan sahih) .
KUPASAN HADIS.
1.BERDOA memohon kepada Allah dan berharap
sesuatu kepadaNya adalah menjadi pokok ibdat yang disuruh.Doa ialah otak tiap –
tiap ibadat mengikut sebuah hadis :
اَلدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ
Doa itu otak kepada ibadat.
Oleh yang demikian doa mempunyai adab dan
syarat – syarat yang mesti dijaga semasa berdoa .Di antara adab dan syarat –
syarat yang terpenting sekali ialah kesedaran hati dan kesungguhannya penuh harapan
kepada Allah serta yakin bahawa Allah akan memperkenankannya mengikut seperti
hadis berikut :
أُدْعُوْا اللهَ وَأَنْتُمْ مُوْقِنُوْنَ
بِالْإِجَابَةِ وَأَنَّ اللهَ لاَ يَقْبَلُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍ .
Kamu
berdoalah kepada Allah dengan keadaan kamu yakin diperkenankan , sesungguhnya
Allah tidak menerima doa daripada hati yang lupa dan lalai.
2.Doa
tidaklah boleh dijadikan sebagai upacara tradisi tanpa pengertian ibadat dan
tidaklah boleh diabai-abaikan dengan tidak menghiraukan sebab-sebab yang
menghalang terkabulnya doa.Supaya doa yang dibaca tidak menjadi sia –sia dan
membuang masa , maka hendaklah juga menjaga
makanan dengan menjauhkan diri daripada memakan makanan yang haram serta
melakukan perbuatan yang dilarang dan tidak pula cuai menunaikan kewajipan yang
diferdukan.Sebuah hadis lain ada menyatakan
yang bermaksud :”Seseorang yang menadah tangannya ke langit berkata “
Ya! Allah ! Ya! Allah ! sedangkan makanan,minuman dan pakaiannya semuanya daripada
yang haram, maka bagaimanakah Allah memperkenankan doanya.”
3.Adapun
yang paling penting bagi seseorang ialah memohon keampunan di atas dosa
–dosanya menakala telah melakukan dosa maka segeralah memohon keampunan, jangan
terus berdegil dan menangguh-nangguhkan kesatu masa, umpamanya menunggu-nunggu
nanti ketika telah tua atau sebagainya .Kepada Allah sahaja tempat meminta
ampun tidak perlu sebarang pertolongan orang lain atau orang tengah,Seseorang
tidak boleh berputus asa dari keampunan Allah sekalipun telah melakukan dosa
kesalahan yang memenuhi bumi banyaknya,menakala memohon istighfar kepada Allah
sesungguhnya keampunan Allah amat luas.Oleh itu hendaklah mengucap istighfar
dengan dituruti oleh hati dan amalan ,tidak lagi mengulangi dosa kesalahan yang
telah dilakukan.
4.Dengan
mengucap istighfar yang diiringi dengan taubat tidak mengulangi kesalahan,
ketika itu barulah sempurna tujuan istighfar.Tetapi menakala berlainan ucapan
lidah dengan hati iaitu masih berdegil tak mahu meninggalkan dosa maka ucapan
istighfar itu sia –sia, menjadi permintaan yang tipis harapan diperkenankan
Allah .Siapa yang memohon ampun beristighfar sedang ia masih tidak berubah dengan melakukan mungkar dan
maksiat maka sesungguhnya ia itu seorang
yang pendusta yang memperolak-olakkan Tuhannya.
No comments:
Post a Comment