SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Wednesday, June 13, 2012

Hadis Ketujuh LARANGAN KELUAR DARI JAMAAH ISLAM


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :مَنْ خَرَجَ مِنَ الْطَاعَةِ وَفَارَقَ الْجَمَاعَةَ فَمَاتَ مَاتَ مَيْتَةً جَاهِلِيَّةٍ .وَمَنْ قَاتَلَ تَحْتَ رَايَةٍ عُمْيَةٍ يَغْضِبُ لِعَصَبِيَّةٍ أَوْ يَدْعُوْ لِعَصَبِيَّةٍ أَوْ يَنْصُرُ عَصَبِيَّةً فَقُتِلَ فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ , وَمَنْ خَرَجَ عَلَي أُمَّتِيْ بِسَيْفِهِ يَضْرِبُ بَرَّهَا وَفَاجَرَهَا وَلاَ يَتَحَاشَيْ مِنْ مُؤْمِنِهَا وَلاَ يَفِيْ لِذِيْ عَهْدٍ عَهْدَهُ فَلَيْسَ مِنِّيْ وَلَسْتُ مِنْهُ . ( رواه مسلم(
Terjemahan Hadis.
Darpada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda:”Barang siapa yang keluar dari ketaatan (derhaka) dan memisahkan diri dari jamaah( Islam),lalu ia mati , maka matilah ia sebagai kematian jahiliyah . Barang siapa berperang di bawah panji –panji kesesatan , ia marah kerana assobiyah atau mengajak kepada assobiyah ataupun membantu assobiyah , lalu ia terbunuh maka ia terbunuh sebagai kematian jahiliyah .Barang siapa memerangi umatku dengan pedangnya ia memenggal dengan pedangnya orang yang baik dan orang yang jahat dan ia tidak mengecualikan orang mukmin dari umatku , dan ia tidak menunaikan janji orang yang diberi janjinya , maka dia bukanlah dari golonganku dan aku bukanlah dari golongannya .”
( Hadis Riwayat :Al-Bukhari, Muslim, ad-Darimai dan Ahmad)
Keterangan mengenai perawai Hadis.
Hadis diriwayatkan oleh Muslim dari pada Abu Hurairah r.a , telah diterangkan dengan detil tentang riwayat hidup Abu Hurairah pada hadis pertama .
Nilai Hadis.
Hadis ini adalah sebuah hadis yang melarang umat Islam keluar dari jamaah Islam , berjuang atas dasar assobiyah dan memerangi umat Islam tanpa sebab , dan juga mungkir janji ,Rasullah SAW tidak mengaku umatnya mereka yang melakukan perbuatan di atas
Keterangan Hadis secara terperinci .
1.Larangan keluar dari jamaah Islam.
Di dalam hadis ini Rasulullah SAW melarang umat Islam keluar dari jamaah Islam, mereka yang keluar dari jamaah Islam ,kemudian ia mati, maka ia mati di dalam keadaan jahiliyah .Oleh itu jika seseorang melihat sesuatu perkara yang ia benci terhadap pemerintah maka hendaklah brsabar ,tidak dibenarkan ia memecat atau menggulingkan pemerintah tersebut ataupun keluar dari ketaatan dan serusnya keluar dari jamaah Islam , kalau ia keluar dari jamaah Islam , kemudian ia mati , maka matilah ia di dalam keadaan jahiliyah , sabda Rasulullah SAW :
مَنْ رَأَي مِنْ أَمِيْرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ فَإِنَّهُ لَيْسَ اَحَدٌ يُفَارِقُ الْجَمَاعَةَ شِبْرًا فَيَمُوْتُ إِلاَّ مَاتَ مَيْتَةً جَاهِلِيَّةً .
( رواه : البخاري , مسلم , الداريمي , احمد )
“Barangsiapa yang nampak sesuatu yang tidak disukai pada pemerintahnya , maka hendaklah ia bersabar kerana tiada seorang pun yang memisahkan diri dari jamaah Islam sejengkal lalu ia mati melainkan ia mati sebagai bangkai jahiliyah .
(Hadis sahih , diriwayatkan oleh : Al-Bukhari , Muslim , Ad-Darimi dan Ahmad).
2.Islam menentang fahaman assobiyah .
Ajaran Islam itu bersifat kemanusiaan sejagat kerana ianya diturunkan oleh Allah SWT kepada seluruh manusia dan rahmat Allah kepada mereka di sepanjang zaman dan di semua tempat .Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan tiadalah Kami mengutuskan Engkau (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.(Al-Anbiyaa’ : 107 )
Rasulullah SAW diutuskan kepada seluruh penduduk dunia ini , yang menjadi rahmat kepada sesiapa sahaja yang beriman kepadanya ,mengikutnya akan mendapat kebahgiaan dunia dan akhirat .
Islam itu untuk manusia tanpa mengira bangsa,bahasa , keturunan , pangkat dan di mana sahaja bumi negeri tempat berpijak , di zaman dan suasana yang dialami.
Islam menentang sekeras-kerasnya fahaman assobiyah yang termasuk di dalamnya ideologi kebangsaan .Sabda Rasulullah SAW :
لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَي عَصَبَيَّةٍ , وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَي عَصَبَيَّةٍ وَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَي عَصَبَيَّة.
“Bukan dari kalangan kami orang yang menyeru ke arah assobyiah , bukan dari kalangan kami orang yang berjuang atas dasar assobiyah ,dan bukan dari kalangan kami orang yang mati atas dasar assobiuyah .
Para sahabat bertanya :” Apakah yang dinamakan assobiyah itu wahai Rasulullah ?” Jawab Rasulullah SAW ;”Kamu menolong kaummu di atas dasar kezaliman .”
Yakni walaupun dia zalim kamu menolong dan memihak kepadanya.Tidak menjadi salah seseorang yang kasih kepada kaum bangsanya , kerana Rasulullah SAW juga kasih kepada keluarga dan bangsanya , tetapi perasaan kasih itu tidak boleh dijadikan aqidah sehingga menjejaskan penentuan benar dan salah , adil dan zalim , kerana kebenaran sepenuhnya dari Allah , maka tiada orang yang istemiwa di bawah hukum Islam, undang –undang dan peraturannya .Sama ada di dalam menentukan benar atau salah atau menjatuhkan hukum atau pembahagian hak .Bahkan kesejagatan Islam itu bukan sahaja dalam mengedalikan urusan orang –orang yang telah menganut Islam bahkan melibatkan semua manusia termasuk yang tidak menganut Islam .
3.Larangan memerangi umat Islam , dan mungkir janji .

Rasulullah SAW melarang memerangi umat Islam tanpa sebab , kerana apabila seseorang memeluk Islam maka terperliharalah harta dan darahnya ,seperti yang dinyatakan di dalam hadis berikut
عَنْ ابن عمر رضي الله عنهما قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّي يَشْهَدُوْا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنْ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ وَيُقِيْمُوْا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوْا الزَّكَاةَ . فَإِذَا فَعَلُوْا ذَلِكَ عَصَمُوْا مِنِّيْ دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلاَّ بِحَقَّ الْإِسْلاَمِ وَحِسَابُهُمْ عَلَي اللهِ تَعَالَي . ( رواه البخاري ومسلم(
Dari Ibnu Umar r.a bahawasa Rasulullah SAW bersabda:”Aku diperintahkan supaya memerangi manusia hingga mereka mengucap : لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُtiada tuhan melainkan Allah dan وَأَنْ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ bahawasanya Muhammad itu Rasulullah dan mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat maka apabila mereka berbuat yang demikian itu terperliharalah mereka daripada aku darah mereka dan harta mereka kecuali hak Islam dan hisab mereka atas Alllah Taala.
(Diriwayatkan oleh : Al-Bukhari dan Muslim )
Umat Islam juga dilarang mungkir janji ,kerana Allah memerintahkan kita supaya menunaikan janji firman Allah SWT surah Al-Ahzab ayat 23 -24 yang bermaksud :
23. di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
24. (berlakunya yang demikian) supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyeksa orang-orang yang munafik jika ia kehendaki, atau ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani
Pengajaran Hadis .
1.Umat Islam dilarang keluar dari jamaah Islam .
2.Orang yang keluar jamaah Islam , kemudian ia mati , maka ia mati dalam keadaan jahiliyah .
3.Meneggakkan assobiyah adalah bertentangan dengan ajaran , sekiranya seseorang mati di dalam memperjuangkan fahaman assobiyah maka ia mati di dalam keadaan jahiliyah .
4.Di larang memerangi umat Islam tanpa sebab . kerana mereka diperlihara harta dan darah mereka .
5.Umat Islam hendak menunaikan janji ,kerana mungkir janji adalah salah satu sifat nifaq

berpegang teguh dengan jamaah Islam yang mempunyai satu kiblat .

No comments:

Post a Comment