SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Monday, October 19, 2009

WANITA YANG PERTAMA MASUK SYURGA

PADA suatu hari Fatimah bertanya kepada Rasulullah SAW :”Siapakah wanita yang bakal masuk syurga yang pertama ?”. Ia menjawab :”Seorang wanita bernama Mutiah”.Fatimah terkejut , kerana bukan dia ,sedangkan dia puteri Rasulullah .
Kerana itu timbul keinginannya untuk menemui wanita tersebut , untuk melihat kehibatan ibdatnya .Apakah sebabnya dia diberi kehormatan tinggi oleh Allah ?
Sesudah meminta izin dari suaminya Saidina Ali , Fatimah berangkat ke hujung kota Madinah untuk mencari Mutiah .Puteranya Hassan menangis untuk ikut , lalu didukungnya dan kemudian terus menuju ke rumah Mutiah .
Tiba di muka rumah Mutiah Fatimah mengetuk pintu dan memberi salam .Mutiah menjawab salam Fatimah dan bertanya “Siapa diluar ? Jawab Fatimah :”Saya Fatimah puteri Rasulullah “. Jawab Mutiah “ Alhamdulillah, alangkah bahagia saya hari ini .Kerana Fatimah sudi datang kepondok saya.”terdengar kembali jawapan dari dalam .Kali ini nyata lebih gembira lagi,dan makin dekat ke pintu” Sendirian ,Fatimah ?”
Fatimah : Aku ditemani Hassn .
Mutiah :Maaf ya, saya belum mendapat izin untuk menemui tamu lelaki .
Fatimah :Tapi Hasan masih kecil.
Mutiah :Meskipun kecil, Hassan lelaki.Esok saja datang lagi ,saya akan minta izin kepada suami saya .
Sambil menggeleng - gelengkan kepalanya ,Fatimah minta izin pulang .
Keesokannya dia datang bertiga (Fatimah,Hassan dan Hussin) .
Fatimah : Assalamualaikum
Mutiah : Walaikumussalam ,bersama Hassan , suami saya telah izinkan.
Fatimah : Tidak kami bertiga bersama Hassan dan Hussin.
Mutiah : Maaf , kamu tidak dibenarkan masuk , kerana Hussin tidak mendapat kebenaran dari suami saya .
Maka dengan kehampaan Fatimah dan anak-anaknya pulang .Keesukkannya barulah dia mendapat kebenaran untuk masuk ke rumah Mutiah .
Keadaan rumah Mutiah sangat serdahana .Tidak ada perabut yang mewah .Namun semuanya teratur dengan rapi .Tempat tidurnya dibuat dari kayu dan cadar putih .Bau harum suasana di dalam rumah itu .
Fatimah kagum melihat suasana yang sangat menyenangkan itu.Sehinggakan Hassan dan Hussin riang tinggal dirumah itu .
Mutiah : Maaf saya tidak dapat menemani Fatimah duduk ,kerana saya hendak menyiapkan makanan untuk suami saya.
Apabila pukul 1.00 hampir tiba , masakan telah siap sedia.Dan diletakkan rotan berhampiran dengannya .
Fatimah : Saumi anda kerja dimana ?
Mutiah : Di ladang
Fatimah : Pengembala ?
Mutiah :Petani
Fatimah : Kenapa kau sediakan rotan?
Mutiah :Rotan ini saya sediakan untuk keperluan lain.Maksud saya begini .Kalau suami saya sedang makan, maka saya akan tanyakan adakah masakan saya menyenagkannya ? Kalau ia , tidak ada apa –apa berlaku , kalau tidak ,maka saya suruh suami saya rotan saya,sebab tidak menyenagkan hatinya.
Fatimah : Atas kehendak suamimukah kau bawa rotan itu ?
Mutiah :Oh, sama sekali tidak.Suami saya adalah orang yang pengasih .Ini semua semata – mata kehendak saya agar jangan sampai saya menjadi isteri yang durhaka .
Mendengar penjelasan itu Fatimah minta izin pulang .Dalam hatinya , memanglah layak Mutiah wanita yang pertama masuk syurga kerana ketaatan dan buktinya terhadap suaminya .Yang harus menjadi contoh dan teladan kepada isteri – isteri orang Islam .
Wassalam .

No comments:

Post a Comment