SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Sunday, October 18, 2009

MASAKAN ISTERI PENAMBAT KASIH SAYANG

PADA masa sekarang anak –anak gadis Islam jarang tinggal bersama dengan ibubapa , ramai dikalangan mereka tinggal di asrama dan di kampus – kampus IPTA dan IPTS , masa mereka berada di rumah bersama ibubapa mereka di masa cuti , oleh itu peluang untuk memperlajari urusan rumahtangga amat terhad ,dengan hal demikian maka ramailah di kalangan mereka tidak pandai memasak.
Maka kedapatan di kalangan mereka apabila keluar dari pusat pengajian tinggi , ada yang tidak tahu menyiang ikan , apalagi kalau diberikan ayam untuk dibersihkan,mungkin tidak tahu memotongnya, lebih –lebih lagilah untuk memasak ayam masak merah, atau ayam kurma dan sebagainya .
Perkara ini berlanjutan sehingga mereka berkerja di Bandar –bandar , dengan makan di warung –warung dan kedai makan , mereka tidak ada usaha untuk masak sendiri.
Ganjaran pahala .
Maka peluang untuk mendapat pahala dengan memasakkan makanan untuk suami dan anak –anak tidak ada pada mereka , mereka hanya ,membeli makanan yang sudah masak sahaja.
Ketahuailah wahai muslimat yang dikasihi bahawa Allah SWT telah menjanjikan ganjaran pahala yang besar bagi perempuan yang memasak untuk keluarga mereka.
Sentuhan jari – jari halus mereka pada butir –butir beras dan sentuhan jari – jari mereka pada periok yang panas dibakar api sesungguhnya tidak disia-siakan Allah .
Rasulullah pernah bersabda kepada puterinya Fatimah yang bermaksud :”Wahai Fatimah kelebihan wanita yang mengeluarkan peluh ketika memasak roti (untuk suami dan anak –anaknya), Allah akan membina parit antara dirinya dan api neraka (bagi menghalang api neraka itu ).Dan jarak antara satu parit dengan satu parit ialah sejauh langit dan bumi .”Riwayat Abu Hurairah .
Memandangkan besarnya faedah memasak sendiri oleh wanita maka cubalah wahai muslimat memasak makanan untuk keluarga .
KEBERKATAN MASAKAN ISTERI .
Adalah masakan yang dimasak oleh isteri mengandungi keberkatan kerana setiap butir nasi yang dimasak akan bertasbih dan bertahmid mendoakan keampunan bagi orang yang memasaknya , lebih – lebih lagi masakan yang dimasak itu adalah untuk suami dan anak –anak sendiri .

No comments:

Post a Comment