SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Tuesday, October 20, 2009

LUPA ALLAH

Firman Allah SWt yang bermaksud : Dan tetap tekunlah Engkau memberi peringatan , kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang – orang yang beriman .
(AZZARIYAT : 55)
Tazkirah penting mengingatkan yang lupa , orang lupa perlu disedarkan .Sebab itu kita disuruh membaca surah Asri , dalam hal agama kita mudah lupa terutama mengingati Allah, dalam hal dunia kita payah lupa.
Lupa Allah menurut Imam Ibnul Qayyim al –Jauzi, berpunca daripada dosa yang dilakukan seorang hamba .
Hukum bagi orang yang lupa Allah ada dua :
Pertama : Allah pasti melupakannya pula, kerana orang yang lupa Allah ini tidak menjaga perintah dan laranganNya, maka Allah akan melupakannya dengan membiarkan dan meninggalkannya , tanpa memberinya hidayah dan taufiq di dalam kehidupan dunia.
Hal ini selaras dengan kaedah yang dibuat oleh para ulamak yang bermaksud :”Balasan sesuai dengan jenis pekerjaan .Dan selari dengan firman Allah dalam surah at –Taubah ayat 67 yang bermaksud :
orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama Dengan setengahnya Yang lain; mereka masing-masing menyuruh Dengan perbuatan Yang jahat, dan melarang dari perbuatan Yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang Yang fasik.
Orang yang dibiarkan mengikut hawa nafsunya dan tidak mendapat petunjuk daripada Allah,dapat dipastikan kehidupannya akan sesat dan menyesatkan.
Kedua :Ia pasti lupa terhadap dirinya sendiri .Hal ini sesuai dengan amaran Allah di dalam Surah Hasyr ayat 19 yang bermaksud :
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang Yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal Yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. mereka itulah orang-orang Yang fasik - derhaka.
Yang dimaksudkan lupa diri di sini ialah lupa akan nilai – nilai luhur dan perkara yang membuatnya bahagia dan mendapatkan keuntungan di dunia dan akhirat .Apabila orang telah melupakan akhlak –akhlak yang mulia , sudah tentu ia tidakmakan berusaha memperolehnya.
Lupa diri juga bererti lupa akan cacat cela dan kekurangan diri sehingga ia tidak berusaha untuk memperbaiki dan mempurnakannya.
Orang yang lupa diri pula tidak mengingati langsung penyakit hati yang dideritanya, sehingga penyakit tersebut lama – kelamaan akan memberhayakan atau malah membinasakan dirinya
Lupa diri juga lupa akan peringatan Allah di dalam Al Quran di antaranya perniagaan yang menguntungkan seperit terdapat di dalam :
(1)Surah at –Taubah ayat 111 yang bermaksud :
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.
(2)Surah Ash Shaff ayat 01 -13 yang bermaksud :
10. Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?
11. Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
12. (dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke Dalam taman-taman Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar.
13. dan ada lagi limpah kurnia Yang kamu sukai, Iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan Yang cepat (Masa berlakunya). dan sampaikanlah berita Yang mengembirakan itu kepada orang-orang Yang beriman.

No comments:

Post a Comment