SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Tuesday, October 13, 2009

PEMIMPIN YANG PERIHATIN TERHADAP RAKYAT

Pada suatu malam Abdul Rahman bin Auf dipanggil oleh Khalifah Umar bin Khattab untuk diajak pergi ke pinggir Kota Madinah.
“Mala mini aka nada serombongan kafilah yang hendak bermalam di pinggir kota , dalam perjalanan pulang “ Kata Khalifah Umar kepada Abdul Rahman bin Auf .
“Apakah tujuan kita ke sana ?” Tanya Abdul Rahman .
“Oleh kerana kafilah itu membawa barang dagangan yang banyak , maka kita bertanggungjawab menjaga keselamatan barang dagangan mereka ,maka kita hendaklah berjaga –jaga mengawasi barang itu dicuri oleh orang “ Jawan Khalifah Umar .
Ajakkan itu diterima oleh Abdul Rahman . Mereka berdua pergi ke sana , Ketika malam sepi Khalifah Umar berkata kepada Abdul Rahman “ kamu boleh tidur , kalau berlaku sesuatu aku kejutkan kamu “ . Jawab Abdul Rahman “ Tuanlah yang tidur , biar aku yang berjaga “.Khafilah menjawab “ Aku adalah ketua , besar tanggungjawabnya “.Andul Rahman pun pergi ke satu sudut untuk tidur . khalifah pun berjaga –jaga sepanjang malam itu . Khalifah Umar seorang pemimpin yang sangat perihatin terhadap rakyat .
Mengikut cerita Auzaiy pernah melihat Khalifah masuk ke dalam sebuah rumah . Pada besuknya Auzaiy masuk ke rumah itu , yang dihuni oleh seorang janda tua , yang buta dan sedang menderita sakit . Janda itu mengatakan bahawa tiap –tiap malam ada orang datang ke rumah mengirim makanan dan ubat-ubatan .Tetapi siapakah orang itu , janda tua itu tidak tahu . Pada hal orang yang datang ke rumah itu adalah khalifah Umar .
Suatu malam Khalifah Umar berjalan – jalan di pinggir kota .Tiba – tiba didengarnya rintihan seorang wanita dari dalam sebuah khemah yang using .Ternyata yang merintih itu seorang wanita yang mahu bersalin .Di sampingnya ada suami yang kebingungan .Maka Khalifah Umar pulang ke rumahnya , lalu dibawa isterinya untuk menjadi bidan wanita itu .Tetapi wanita itu tidak tahu bahawa yang menolongnya itu seorang khalifah . Itulah dua contoh tentang perihatin dan berasa tanggungjawab terhadap rakyat seorang pemimpin yang bernama Saidina Umar bin Khattab .

No comments:

Post a Comment