SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Thursday, May 17, 2012

PENYEJUK MARAH

PENYEJUK MARAH.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa seorang lelaki berkata kepada nabi Muhammad s.a.w. “Berpesanlah kepadaku.”Rasulullah sa,w bersabda yang bermaksud :”Jangan marah.”Lalu lelaki tersebut meminta perkara yang sama berulang kali, tetapi Rasulullah s.a.w. tetap menjawab :Jangan marah”.
Hadis di atas melarang kita melakukan marah , kerana ia satu perkara yang keji dan asalnya dari syaitan, maka untuk menyejukkan (meredakan) marah Islam mengajurkan beberapa perkara :
1.kalau marah maka segera mengingati Allah .
2.Berlindung dengan Allah dengan membaca :
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
“Aku berlindung kepada Allah daripada godaan syaitan yang direjam”
3.Mengambil wudhuk.
Kalau kita melakukan marah maka ambillah wuduk ia akan meredakan marah kita. Marah itu api , maka api hanya dapat dipadamkan dengan air.
4.Berdiam diri.
Dengan tidak berkata –kata maka dapat kita menahan marah kita.Sabda rasulullah s,a,w:”Jika seseorang daripada kamu marah,maka hendaklah dia diam.”
5.Duduk dan berbaring .
Sabda Rasulullah s,a,w :”jika salah seorang antara kamu marah,sedang ia ketika berdiri,maka hendaklah ia duduku,Jika marahnya dapat hilang dengan duduk (cukuplah ia duduk).Jika tidak,hendaklah ia berbaring.”
Demikian cara yang dianjurkan oleh Islam dalam kita merawat marah , kita disarankan marah kalau perkara – perkara yang memerlukan kita marah , umpamanya orang hina Islam , maka kita perlu marah, begitu orang melakukan kemungkaran maka kita perlu marah benci .


No comments:

Post a Comment