SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Friday, May 18, 2012

kalimah yang baik

Tafsir ayat 24-25 Surah Ibrahim :
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ . تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِيْنٍ رَبَّهَا وَيَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلْنَاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُوْنَ .
24. tidakkah Engkau melihat (Wahai Muhammad) Bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah Yang baik adalah sebagai sebatang pohon Yang baik, Yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.
25. Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa Dengan izin Tuhannya. dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran).
Tafsir :
Kalimah yang baik adalah laksana pohon kayu yang baik,akar tunjangnya yang teguh terjunam ke dasar bumi ,bercabang,berdahan yang kuat menegadah langit.Apakah kalimah yang baik itu ? Iaitu kalimah “لا اله إلا الله” (Tiada Tuhan disembah, melainkan Allah”
Kalimah ini diumpamakan pohon yang baik,berakar teguh ke dasar bumi, dan dahannya kuat sehingga mencakar langit.Tumbuhnya subur, penuh dengan dedaun yang rendang , dahan dan cabang yang banyak yang dapat menghisap cahaya matahari yang menambahkan ia subur,disamping akar menjalar serata bumi yang berada disekelilingnya dengan teguhnya mencekam tanah , tidak boleh tumbang dengan tiupan angin,ribut yang kencang , itulah kalimah syahadah yang menjadi pegangan setiap muslim .Dipeliharanya dari perkara – perkara yang merosakkannya,dipupuk dan dibaja dengan amalan sehingga membuahkan takwa .
kalimah yang baik sama dengan pokok yang baik .

No comments:

Post a Comment