SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Saturday, April 14, 2012

FADILAT BASMALLAH




FADILAT BASMALAH
Yang dimaksudkan basmalah ialah mengucap:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan harapan semoga pekerjaan yang kita lakukan itu mendapat berkat serta memohon supaya pekerjaan itu dapat dikerjakan dengan baik dan menyatakan bahawa perbutan itu lakukan atas nama Allah .
Beberapa fadilat basmalah :
1.Allah hampir dengan kita ,Sabda Rasulullah SAW :
بسم الله الرحمن الرحيم
Dari Ibnu Abbas r,a ,bahawa Usman bin Affan r.abertanya kepada Rasulullah s.a.w. mengenai
Maka bersabda Rasulullah s.a.w :
هُوَ إِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللهِ وَمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اِسْمِ اللهِ الْاَكْبَرِ إِلاَّ كَمَا بَيْنَ سَوَادِ الْعَيْنَيْنِ وَبَيَاضِهُمَا مِنَ الْقُرْبِ ( رواه إبن أبي حاتم ) .
بسم الله الرحمن الرحيم
Itu adalah salah satu nama dari Allah, dan tidaklah di antaranya dengan nama Allah Yang Maha Besar kecuali seperti anata hitamnya biji mata dengan putihnya tentang dekatnya (HR.Ibu Abi Hatim) .
2.ayat yang sangat istemewa ,Dari Abdul Karim Abi Umayyah dari Abi Buraidah dari ayahnya,bahawa Rasulullah s,a,w bersabda :
أُنْزِلَتْ عَلَيَّ أَيَةٌ لَمْ تُنَزَلْ عَلَي نَبِيٍّ غَيْرِ سُلَيْمَانَ بْنِ داود وَغَيْرِي وَهُوَ بسم الله الرحمن الرحيم
Telah diturunkan kepadaku satu ayat yang tidak pernah diturunkan kepada nabi –nabi kecuali Nabi Sulaiman bin Daud ,iaitu :
بسم الله الرحمن الرحيم
Hadis riwayat Ibnu M Mardawaih) .
3.Syaitan menjadi kecil sebesar lalat ,Dari ‘Ashim yang menyatakan,aku mendengar Abu Tamimah menceritakan seorang yang dibonceng oleh Rasulullah s.a.w. (di atas kenderaan) ia berkata,tergelincirlah keinderaan kami bersama Rasulullah s.a.w.,selalu saya ucapkan : Celaka syaitan .Maka sabda rasulullah s.a.w.
لاَ تَقُلْ تَعِسَ الشَّيْطَانُ , فَإِنَّك إِذَا قُلْتَ تَعِسَ الشَّيْطَانُ تَعَاظَمَ وَقَالَ بِقُوَّتِيْ صَرَعْتُهُ . وَإِذَا قُلْتَ بِسْمِ اللهِ تَصَاغَرَ حَتَّي يَصِيْرَ مِثْلَ الذُّبَابِ ( رواه احمد ) .
Janganlah engkau ucapkan : Ta’isa Syaitan , sebab bila engkau kata Ta’isa Syaitan ia menjadi besar dan berkata : Aku kalahkan dia dengan kekuatanku.Dan bila engkau kata bismillah , ia merasa kesil sehingga menjadi sebesar lalat . (Hadis riwayat Ahmad).
4.Pekerjaan menjadi barkat dengan mengucap basmallah , sabda Rasulullah s.a.w.
كُلْ أَمْرٍ ذِيْ بَالٍ لاَ يَبْدَأُ بسم الله الرحمن الرحيم فَهُوَ أَجْزَمُ .
Tiap urusan yang penting menjadi tidak berkat ,jika tidak dimulai dengan :
بسم الله الرحمن الرحيم
5.Disunatkan membaca Bismillah itu pada masa hendak masuk tandas,berwuduk,menyembelih,berkhutubah,makan dan sebagainya,malah waktu melakukan persetubuhan (jimak) sunat membacanya msabda Rasulullah s.a.w.
لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَرَادَ أَنْ يَأْتِيَ أَهْلَهُ , قَالَ بِسْمِ اللهِ اللّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا , فَإِنَّهُ إِنْ يُقْدَرْ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ لَمْ يَضُرُّهُ الشَّيْطَانُ أَبَدًا .(رواه البخاري ومسلم ) .
Kalau sekiranya seseorang kamu bermaksud untuk melakukan persetubuhan, maka ucapkan bismillah .Allaahumma janibas syaitana wa janibis syaitaana maa razaqtana (Dengan nama Allah ya Allah jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkan syaitan dari rezeki yang Engkau berikan kepada kami, maka jika ditakdirkan akan lahir anak keduanya tidak akan dapat diberi mudarat oleh syaitan selama-lamanya (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) .
6.Ketika ayat pertama diturunkan Allah menyuruh nabi menyebut nama Allah swt .Dari Ibnu Abbas, nabi bersabda :
يَا مُحَمَّدُ , قُلْ أَسْتَعِيْذُ بِاللهِ السَّمِيْعِ الْعَلِيْمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ .ثُمَّ قَالَ :
بسم الله الرحمن الرحيم . قَالَ لَهُ جِبْرِيْلُ بِسْمِ اللهِ يَا مُحَمَّدُ , إِقْرَأْ بِذِكْرِ اللهِ وَقُمْ وَاقْعُدْ بِذِكْرِ اللهِ تَعَالَي .(رواه ابن جرير) .
Ya Muhammad , bacalah
أَسْتَعِيْذُ بِاللهِ السَّمِيْعِ الْعَلِيْمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ
Kemudian bacalah :
بسم الله الرحمن الرحيم
Ujar jibril menekankan , bismillah ya Muhamad Ia menegaskan lagi :Bacalah dengan menyebut (nama ) Allah ,TuhanMu , berdirilah dan duduklah dengan menyebut Allah SWT (Hadis riwayat Ibnu Jarir ) .

No comments:

Post a Comment