Pengajian Hadis Siri 34
HADIS KELAPAN BELAS
TANGAN YANG MEMBERI LEBIH BAIK DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA .
عَنْ
حَكَمَ بن حُزَامٍ عَنِ النَّبِيِّ صلي الله هليه وسلم قال : اَلْيَدُ الْعُلْيَا خَيثْرٌ
مِنَ الْيَدِ السُّفْلَيَ وابْدَأْ بِمَا تَعُوْلُ , وَخَيْرُ الصَّدَقَةِ مَا
كَانَ عَنْ ظَهْرِ غِنًي وَمَنْ يَسْتَعْفِفْ يُعِفُّهُ اللهُ وَمَنْ يَسْتَغْنِ
يُغْنِهِ اللهُ . (رواه البخاري )
Daripada
Hakam bin Hizam junjungan telah bersabda
: Tangan yang di atas (pemberi)
lrbih baik daripada tangan yang di bawah (penerima).Mulakanlah dengan orang
yang engkau tanggung .Sebai-baik sedekah ialah benda yang lebih hajat , siapa
yang memelihara kesucian dirinya Allah perliharakannya dan siapa yang mencari kekayaan
nescaya Allah mengkayakannya .Hadis Riwayat al-Bukhari ).
Kupasan
Hadis .
1.Tangan
yang di atas bermaksud orang yang memberi adalah lebih baik daripada tangan
yang dibawah yakni orang meminta ( menerima) atau orang yang berkuasa lebih
baik daripada orang yang lemah .untuk memcapai tujuan boleh memberi maka
perlulah seseorang itu bekerja dengan seungguhnya tiadak membuang masa dan
peluang , tidakKupasan Hadis .
1.Tangan
yang di atas bermaksud orang yang memberi adalah lebih baik daripada tangan
yang dibawah yakni orang meminta ( menerima) atau orang yang berkuasa lebih
baik daripada orang yang lemah .untuk memcapai tujuan boleh memberi maka
perlulah seseorang itu bekerja dengan seungguhnya tiadak membuang masa dan
peluang , tidakputus asa dalam masa melaksanakan cita –cita dan pekerjaan ,
menakala tercapai cita –citanya ia tidak menjadi bakhil dan tidak mahu memberi dan menolong mereka yang perlu
pertolongan, kerana dengan tolong menolong itulah satu-satunya asas bagi
membina sebuah masyarakat yang kukuh dan mulia, demikian pula orang yang kuat
masing-masing berkerja mengikut
kemampuan akan terhindar kemiskinan kerana masing –masing sentiasa
bertangungjawab dan akan menunaikan kewajipan memberi dan menolong.Apabila
masyarakat lemah ( sentiasa meminta – minta dan harap subsudi ) akan menimpa
manggota msyarakat itu kehinaan di kala itu merek tidak segan llagi untuk
meminta sedekah, menjual air muka , hilang maruah , terjerumuslah mereka kepada
keruntuhan akhlak dan pergaulan,tinggalah hidup dalam keadaan menderita .
Keadaan seperti ini buruk dan membahaya tidak dikehendaki oleh Islam bagi
pemeluk-pemeluknya.Tepat seperti maksud sebuah hadis :”Oran mukmin yang kuat
lebih baik daripada orang mukmin yang lemah , kuat dalam erti kata yang luas,
kuat dalam semua bidang hidup ,kesihatan, ilmu pengtahuanm harta kekayaan,
ekonomi dan politik, orang mukmin yang kuat inilah sanggup dan mudah berbuat kebajikan memberi rerhadap
saudara-saudaranya yang lemah dan tak berada .
2.Mulakanlah
dengan orang yang engkau tanggung bermaksud menakala emgkau memberi sedekah
hendaklah lebih dahulu diberi kepada kaum kerabat daripada dua belah pihak ibu
dan bapa sebelum orang lain , bersedekah kepada kaum kerabat ini sebagai dari
untuk memperkuatkan tali kasih mesra selain dari yang lain seperti berziarah ,
menolong di dala, kecemasan, kesempitan bersempati dalam sebarang suasana dan
keadaan.Sebuah masyarakat tak sunyi daripada kuat dan lemah ,kaya dan miskin
dengan itu perlulah dua golongan manusia ini tolong menolong yang irat.Maka
untuk melaksanakan tujuan ini diarahkan supaya
berbuat kebajikan kepada kaum kerabat lebih dahulu sebelum orang lain,
kerana menjadi tabiat manusia amat mementingkan diri sendiri sayang kepada
harta dan tak suka menolong kepada kaum kerabat yang hampir ,
kerana masing –masing yang kaya dan kuat tak sunyi mempunyai kaum kerabat yang
lemah dan tak berada bukan semuanya
gagah berharta, menakala perasaan menolong dan memberi ini telah terbiasa maka dengan mudahnya ia akan melimpah keluar
kawasan kepada orang lain anggota masyarakat sesiapa sahaja yang berhajat dan
perlu kepada pertolongan, tetapi apabila kaum kerabat pun tak mahu diberi dan
ditolong maka tak usahlah di harap – harap akan memberi dan menolong orang lain
yang tak ada sebarang pertalian darah ,
perasaan dan jiwa.
3.Sebaik
–baik sedekah ialah benda yang telah
berlebih daripada hajat, tujuan bersedekah ialah membuat kebajikan, maka
diarahkan seupaya membuat kebajikan itu setelah diri sendiri dan keluarga tidak
berhajat dan telah berlebih bagi menghindarkan bencana yang akan menimpa
diri dan tanggungan keluarga, kerana
memelihara diri dan keluarga adalah satu kewajipan yang utama bagi keselamatan
sebuah masyarakat, menakala masing –masing keluarga telah diselamatkan maka
dengan sendirinya masyarakat itu akan terselamat aman dan bahagia , inilah
panduan yang sebenar dalam masa berbuat kebajikan, bukan tujuan mencari nama
dan kemegahan serta publasiti yang jauh dari nilai keridaan Allah.
No comments:
Post a Comment