Pengajian
Hadis Siri 32
HADIS KETUJUH
BELAS
AMALAN YANG PALING MULIA .
عَنْ عبدالله بن مسعود قال : سَأَلْتُ عن النبي صلي
الله عليه وسلم اَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَي الله ؟ وَفِي رِوَايَةِ أَيُّ
الْعَمَلِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ : الصَلاَةُ عَلَي وَقْتِهَا قَالَ ثُمَّ أَيُّ قَالَ
: بِرُّ الْوَالِدَيْنِ , قَالَ ثُمَّ أَيُّ ؟ قَالَ : اَلْجِهَادُ فِي سَبَيْلِ
اللهِ قَالَ : حَدَثَنِي رسول الله صلي الله عليه وسلم وَلَوْ إِسْتَزَدْتُهُ
لَزَانِيْ (رواه البخاري ومسلم والترميذي
)
Darupada
Abdullah bin Masud ia berkata : Aku bertanya kepada Rasulullah saw
´Apakah – manakah amalan yang amat dikasihi oleh Allah ?Dalam satu
riwayat lain manakah amalan yang lebih afdal ? Jawab Rasulullah saw sembahyang
dalam waktunya kemudian apa pula ?Jawab rasulullah berbuat baik kepada dua
ibubapa .kemudian apa lagi ? jawab rasulullah berjihad kepada jalan Allah .Kata
Abdullah bin Masud Rasulullah telah bercakap semuanya kepada aku , kalau
sekiranya aku minta lagi tambahan nescaya Rasulullah saw menambah lagi kepada
ku .
(Hadis riwayat
bukhari, Muslim dan At termizi _
1.Sembahyang dalam waktunya : Ialah
menunaikan sembahyang di dalam waktunya yang telah ditetukan .Firman Allah SWT
dalam surah AnNisak ayat 103yang bermaksud :
Sesungguhnya sembahyang
itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang
tertentu waktunya.
Manakala terkeluar daripada waktunya bererti tidak
diterima dan berdosa, Ini bererti sentiasa sembahyang tidak pernah
meninggalkannya menurut satu riwayat lain
menggunakan perktaan ا "لصلاة
لوقتها"dengan menggunkan lam bukan ala- lam itu ialah lam ibtida’ yang
bererti “pada mula waktunya.dan maksudnya ialah amalan yang afdal ialah
sembahyang pada awal waktunya, tegasnya menunaikan sembahyang dalam waktunya
atau pada waktunya adalah amalan yang afsal dan lebih dikasihi.
2.Berbuat
baik kepada dua ibubapa ialah menjaga kepentingan keduanya, mentaati
,menanggung perbelanjaan, berbuat baik dalam segala layanan, memberikan segala
belas kesihan kasih sayang kepada mereka berdua. Sebagai bersyukur mengengang
jasa baik mererka kedua, dengan itulah Allah memberi darjat kedua setah
menyembah Allah lalu diwajibkan dengan perintah berbuat baik kepada kedua
ibubapa, dalam suarah al-Israk ayat 23 yang bermaksud:
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.).
Rasulullah menegaskan di
dalam sebuah hadisnya yang bermaksud ,”Rasulullah tidak mengizinkan seorang itu
yang ingin keluar berperang kecuali setelah meminta izin daripada dua
ibubapanya, dengan dijadikan segala usaha bagi berbuat bai kepada kedua mereka
it adalah dianggap berjihad kepada jalan Allah.
3.Berjihad ke jalan Allah
ialah menghabiskan sepenuh tenaga yang kuasa , harta benda dan nyawa kedudukan, pengaruh dan sebagainya
demi meninggikan kalimah Allah , menegakkan
agama , mengajar dan menyiarkannya kepada seluruh manusia .Di dalam
hadis ini di susun berjihad ke jalan
Allah pada darjat ketiga dalam amalan
yang afdal setelah sembahyang dan berbuat baik kepada kedua ibubapa.
4.Maksuda kata Abdullah
bin Masud : Kalau aku minta tembah lagi nescaya Rasulullah akan menambahnya
.Menunjukkan bahawa Rasulullah akan menjawab segala pertanyaan dengan dada yang
lapang tidak akan jemu dan sesak dada oleh soalan –soalan , tetapi Abdullah bin
Masud mengetahi sebagai penyoal tidak patut membanyakkan soalan –soalan pada
stu ketika teristemiwa terhadap guru atau pendidik seupaya tidak
menyusuhkannya, lebih –lebih lagi tidak patut bertanya perkara – perkara yang
tidak berfaedah lagi membuang masa.
5.Pada zahirnya berjihad ke jalan Allah itu
lebih dahulu sepatutnya diutamakan
daripada sembahyang dan berbuat baik kepada dua ibubapa kerana berjijad itu amat susuh dan berat serta
berhajat kepada pengerbanan harta benda
dan jiwa, walaupun bergitu ia dikemudiankan kerana ia satu kewajipan pada satu
masa yang tertentu sahaja.Sedang sembahyang dan berbuat baik kepada dua ibubapa
dikehendaki di sepanjang masa , sabar kerana menghadapi dua kewajipan itu
sepanjang masa seumur hidup adalah menggangkat darjatnya mendahului kesabaran
berjihad yang timbul pada satu ketika dan terhad
No comments:
Post a Comment