SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Wednesday, July 4, 2012

Hadis Ketigabelas PERLU MELANTIK IMAM (PEMIMPIN)

dalam solat perlu melantik imam
menteri besar pemimpin kepada rakyat.

ketua dewan ulamak pemimpin kepada pas dalam urusan tarbiyah .


عَنْ أَبِيْ سَعِيْدِ الْخّدْرِيْ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :إِذَا خَرَجَ ثَلاَثَةٌ فِيْ سَفَرٍ فَلْيُؤَمَّرُوْا أَحَدَهُمْ .
Terjemahan Hadis
Daripada Abu Said r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda :Apabila tiga (orang Islam) keluar dalam satu perjalanan maka hendaklah mereka melantik seorang dari mereka menjadi ketua “.(Hadis riwayat : Abu Daud) .
Keterangan mengenai Perawi Hadis
Abu Said adalah seorang sahabat yang banyak menghafaz , dan banyak illmu , adalah orang yang terkenal di kalangan Ansar , fikiran yang pintar dan bijaksana .Hadis yang diriwayatkannya kira – kira sebanyak seribu lebih .
Nilai Hadis
Hadis ini penting untuk diamalkan di dalam masyarakat , melantik imam adalah tugas yang wajib bagi rakyat , supaya mereka mendapat panduan dan ada orang bertanggungjawab mentadbirkan mereka .
Keterangan Hadis secara terperinci
(i)Pengertian Imam (pemimpin).
Imam (pemimpin ) ialah ketua kepada sesuatu kumpulan , yang bertanggungjawab di dalam memandu arah kepada kumpuannya .ia mencakupi semua bidang , seperti suami ketau sebuah rumah tangga , Penghulu bagi , mukim dan sebagai nya .Setaiap yang kena pimpin hendaklah taat kepada orang memimpinnya , selagi ketua (pemimpin ) itu
tidak melakukan maksiat kepada Allah atau menyuruh kepada berbuat maksiat kepada Allah SWT .
Di dalam Al-Quran banyak perkataan Imam (pemimpin) disebut di dalamnya seperti ayat 124 Surah al-Baqarah yang bermaksud:
Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."
Dan ayat 73 Surah Al-Inbiyaa’ yang bermaksud:
73. dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin (manusia ke jalan yang benar) dengan perintah kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada kami
Dan juga ayat 74 Surah al-Fuqan yang bermaksud :
Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.
(ii) Pendapat ulamak mengenai kewajipan melantik imam(pemimpin) .
Telah menjadi ijma’ ulama Islam bahawa wajib mendirikan pmerintahan Islam dan menjalan syariat Islam , maka pemerintahan Islam tidak akan berjalan tanpa adanya ketua (imam ) yang memimpin.Berikut beberapa pendapat ulamak-ulamak mengenai kewajipan melantik Imam (pemimpin ) di dalam sesebuah jamaah :
(a) Iman al-Jurjani berkata :
إِنَّ نَصْبَ الإِمَامِ مِنْ أَتَمِّ مَصَالِحِ الْمُسْلِمِيْنَ وَأَعْظَمِ مَقَاصِدِ الدِّيْنِ .
Sesungguhnya perlantikan Imam (pemimpin) itu adalah sebahagian dari maslahat – maslahat kaum muslimin yang paling sempurna dan sebesar –besar matlamat agama .
(b) Imam al-Ghazali berkata :
إِعْلَمْ أَنَّ الشَّرِيْعَةَ أَصْلٌ وَالْمُلْكَ حَارِسٌ وَمَالاَ أَصْلَ لَهُ فَمَهْدُوْمٌ وَمَالاَ حَارِسَ لَهُ فَضَائِعٌ .
“Ketahuilah bahawa syariat itu adalah dasar dan pemerintahan itu adalah pengawalnya .Sesuatu yang tiada dasar akan runtuh dan sesuatu yang tiada pengawalnya akan sia – sia .
(c)Al-Imam syikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata :
يَجِبُ أَنْ يُعْرَفَ أَنَّ وِلاَيَةَ أَمْرِ النَّاشِ مِنْ أَعْظَمِ وَاجِبَاتِ الدِّيْنِ بَلْ لاَ قِيَامَةَ لِلْدِيْنِ إِلاَّ بِهَا .
Wajiblah diketahui bahawa pimpinan urusan manusia itu adalah di antara kewajipan agama yang terbesar, bahkan agama tidak boleh tegak kecuali dengan adanya pemerintahan /pimpinan .
(d) Al- Mawardi berkata :
عَقْدُ الْإِمَامَةِ لِمَنْ يَقُوْمُ بِهَا فِي الْأُمَّةِ وَاجِبٌ بَالْإِجْمَاعِ .
Melantik imam (pemimpin) bagi orang yang akan menegakkan pemerintahan itu di kalangan umat Islam adalah wajib secara ijma’ .

(e)Kata Ibnu Kahldun :
إِنَّ نَصْبَ الْإِمَامِ وَاجِبٌ قَدْ عُرِفَ وُجُوْبَهُ فِي الشَّرْعِ بِإِجْمَاعِ الصَّحَابَةِ والتَّابِعِيْنَ لِأَنَّ أَصْحَابَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَي الله عِنْدَ وَفَاتِهِ بَادِرُوْا إِلَى بَيْعَةِ أَبِىْ بَكْرٍ رَضِي اللهُ عَنْهُ وَإِلَى تَسْلِيْمِ النَظّرِ إَِلَيْهِ فِى أُمُوْرِهِمْ وَكَذَا كُلِّ عَصْرٍ مِنْ بَعْدَ ذَلِكَ وَلَمْ يُتْرِكَ النَّاسُ فَوْضَي فِيْ عَصْرِ مِنَ الْأَعْصَارِ وَاسْتَقَرَّ ذَلِكَ إِجْمَاعًا دَالاً عَلِى نَصْبِ الْإِمَامِ .
Sesungguhnya perlantikan imam ( pemimpin) itu adalah wajib .Kewajipan ini sesungguhnya dapat diketahui dalam syarak dengan ijma’ sahabat dan tabi’in r.a kerana sahabat –sahabat Rasulullah SAW di kala beliau wafat segera membai’ahkan Abu Bakar (sebagai khalifah) dan menyerahkan urusan mereka kepada kebijaksanaannya .Dan demikian (yang berlaku ) pada tiap – tiap zaman sesudah itu .Manusia tidak dibiarkan dalam keadaan kacau – bilau pada satu –satu masa , maka tetaplah yang demikian itu menjadi ijma’ yang menunjukkan wajibnya melantik imam (pemimpin) .
(iii)Tugas Imam(pemimpin) .
Apabila imam (pemimpin ) itu dilantik maka ia perlu melaksanakan tanggungjawab terhadap mereka yang ia pimpin , sebagai contoh imam bagi sebuah negara bertanggung jawab seperti berikut :
(a)Mengislahkan masyarakat melalui guna tenaga yang layak .
Imam (pemimpin) hendaklah mengislahkan masyarakat , dengan melantik penolong-penolomgnya mereka yang benar –benar layak , supaya tugas yang diberikan kepada mereka dapat dijalankan dengan sebaik-baiknya , dan tidak membazirkan tenaga dan wang .
(b)Menegakkan kebenaran Islam.
Imam (pemimpin) berkewajipan menegekkan kebenaran Islam , dalam hal ini sekalipun kebenaran itu boleh menggugat jawatannya .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
(Nabi-nabi Yang telah lalu itu) ialah orang-orang Yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan kepada Allah. dan cukuplah Allah menjadi penghitung (segala Yang dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka). (al –Ahzab :39)
(c)Memelihara karamatul Insan (Nilai kemusiaan ) .
Imam (Pemimpin) hendaklah memerlihara nilai kemanusiaan dengan menjauhkan dirinya daripada melakukan sesuatu yang bertentangan dengan akhlak Islam dan peradapan timur .Meletakkan kepentingan negara dan rakyat lebih utama dari kepentingan peribadi .
(d)Memakmurkan bumi Allah SWT :

Memakmurkan bumi Allah SWT dalam koneks pertumbuhan, perkembangan ekonomi dan pembangunan negara adalah merupakan perkara yang semesti diambil berat .Segala urusan yang bersangkutan dengan ekonomi dan pembangunan negara hendaklah ditimbang dari segi keperluan dan kemanfaatan umat .Pengagihan kekayaan negara hendaklah dipastikan supaya dapat dirasai bersama oleh seluruh rakyat .Mempastikan tidak ada jurang perbezaan yang luas (jauh) di kalangan rakyat , memastikan wujudnya perindustrian ,perdagangan dan urusniaga .
(e)Menjalankan urusan Amar makruf dan Nahi munkar .
Adalah menjadi tanggungjawab imam (pemimpin) mengarah kepada melakukan amar makruf dan nahi munkar demi untuk mengujudkan negera yang sejahtera .
Firman Allah SWT yang bermaksud :
Dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin (manusia ke jalan yang benar) dengan perintah kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada kami. (Al-Anbiyaa’ :73)
Dan Firman Allah SWT yang bermaksud :
Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan. (Al-Hajj :41)
Pengajaran Hadis .
1.Di dalam sesuatu jemmah maka wajib melantik imam (pemimpin) untuk mengurus atau memandu jemaah tersebut .
2.Makmum (pengikut ) perlu taat kepada perintah imam (pemimpin) selagi dia tidak menyuruh kepada berbuat maksiat kepada Allah SWT .
3,Ketaatan kepada imam (pemimpin) akan terbatal apabila di dapati imam (pemimpin) itu menderhaka kepada Allah SWT.

1 comment:

  1. Adakah ini huraian dalam kontek khilafah yg tiada sempadan negara?

    ReplyDelete