SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Monday, September 23, 2013

PENGAJIAN HADIS SIRI 4




Sambungan  Hadis Kedua .
4.Berdakwah kepada kebajikan dan mencegah daripada kejahatan kemudian pendakwah itu sendiri tidak melakukan seperti yang didakwahkannya adalah merupakan manusia yang rendah peribadinya ,dianggap sebagai penipu besar, munafik, tepatlah kecaman yang dikenakan  kepada ketua – ketua ahli kitab  yang pandai menyeru pengikut –pengikutnya supaya berbuat kebajikan sedangkan mereka sendiri tidak melakukannya.Firman Allah swt dalam surah al-Baqarah ayat 44:
Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?
Di dalam  surah as saf ayat  2 dan 3   Allah memurkai orang yang pandai bercakap tetapi tidak mengamalkannya :
2. Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya!
3. amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.
Pengajaran Hadis .
1.Gambaran siksa  yang amat sangat ke atas mereka yang pandai bercakap menyeru manusia kepada kebajikan menuju jalan Allah sedang ia sendiri tidak melakukannya.
2.Sia –sia dan percuma segala seruan kebajikan yang tidak diisi sendiri  oleh pendakwah –pendakwahnya yang mana usaha – usaha dan amalan – amalan itu akan menambah keburukan dan kejahatan bagi dirinya di akhirat kelak .
3.Nilai dan ukuran yang sebenar dalam Islam ialah amalan seseorang yang ditunaikannya samada berupa fardu ain seterusnya fardu kifayah .
4.Memperbaiki diri sendiri  adalah lebih utama daripada berdakwah kepada orang lain,maka siapkan diri sendiri dahulu kemudian baru seru orang lain, kerana oramg pandai menyeru  kepada kebajikan  dan mencegah kepada kemungkaran ,tetapi ia sendiri menyalahi apa yang ia sarankan adalah sebesar –besar dosa yang ia lakukan menyebabkan ia  dimasukkan ke dalam neraka .
5.Hadis ini mengingatkan kepada orang mukmin supaya beringat kalau menjadi pendakwah maka hendaklah lakukan sendiri apa yang disarankan itu,dan kepada madu maka hendaklah ia melihat dan menilai diri pendakwah  itu adakah apa yang ia seru itu adalah  bertepatan , dan dapat menyelia diri pendakwah itu , maka dapatlah ditegur dan diperbaiki jika pendakwah itu menyelewwng dari apa yang sarankan itu.
6.Dakwah “alamru bil makruf wanahu anil munkar “ adalah satu tugas yang suci yang wajib bagi memelihara  keutuhan peribadi dan kehormatan masyarakat Islam .
IKUTILAH SIRI 5 , WASSALAM .

No comments:

Post a Comment