SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Saturday, October 9, 2010

Kuliah 1: Amalan – amalan baik menurut al – Quran

Alhamdulillah Saya bersyukur kepada Allah kerana dapat menyiapkan siri kuliah di dalam blog ini dengan tajuk :

AMALAN – AMALAN BAIK MENURUT AL-QURAN “ untuk bacaan umum bagi memahami isi Al-Quran .

Hari ini banyak kemungkaran berlaku kemungkinan kerana tidak memahami isi Al-Quran yang menyentuh bahaya amalan –amalan kemungkaran yang perlu ditinggalkan , dan juga perintah –perintah mengerjakan amalan –amalan baik yang perlu dikerjakan . Menyedari hal ini maka saya paparkan beberapa amalan –amalan baik yang terkandung di dalam Al-Quran secara ringkas untuk menjadi ingatan dan beramal dengannya .

Saya berharap siri kuliah ini jadikan panduan untuk beramal dengan amalan yang baik yang ditunjukkan oleh Al Quran semoga kita dapat kebaikan dunia dan Akhirat.

Kesalahan dan kesilapan yang terdapat di dalam kuliah ini saya memohon kemaafan kepada pembaca sekalian dan sedia menerima teguran .

Sekian Terima Kasih
Wassalam


AMALAN-AMALAN BAIK MENURUT AL QURAN

Amalan yang baik :Adalah kerja - kerja kebajikan yang memberi faedah kepada diri sendiri,keluarga,bangsa dan negara dan semua perbuatan yang baik untuk keselamatan hidup masyarakat di dunia seperti ihsan, taqwa,tolong menolong dan sebagainya.

Di dalam Al Quran banyak menyebut tentang amalan - amalan baik yang mana dirangkaikan dengan iman seperti Firman Allah Taala Surah Al-Baqarah ayat 25 yang bermaksud :
"Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan yang berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga - syurga yang megalir sungai - sungai di dalamnya .Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka berkata " Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu: Mereka diberi buah - buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri -isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.


JENIS - JENIS AMALAN BAIK DI DALAM ALQURAN

1.Ihsan
2.Istiqamah di dalam beramal
3.Taat kepada Allah ,Rasul .
4.Kasih sayang .
5.Kata di kotakan
6.Bertolong bantu
7.Taqwa
8.Tawadhuk ( merendah diri )
9.Serdahana di dalam beramal
10.Tawakkal
11.Akhlak yang baik.
12.Seruan mengerjakan amal yang baik
13.Amalan yang membawa kepada kebajikan
14.Amalan yang boleh membawa kepada kejayaan
15.Perkataan - perkataan yang baik
16.Bersegera mengerjakan amalan yang baik .

No comments:

Post a Comment