SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Wednesday, September 30, 2009

KHASIAT BUAH PISANG

BUAH PISANG .
Mengandungi tiga jenis gula alami – Sukrosa, Fruktosa dan Glukosa yang dikombinasikan dengan FIBER , Pisang memberikan tambahan sokongan energy yang langsung cukup banyak.Penelitian telah membuktikan bahawa dengan hanya dua buah pisang mendukung energy yang cukup untuk kuat selama 90 minit ,Tidak hairan mengapa pisang merupakan buah nombor sart yang banyak dikonsumsi oleh atlit dunia .Namun bukan hanya energy yang dihasilkan , buah pisang juga dapat menjaga tubuh selalu fit .Dan membantu untuk mencegah beberapa penyakit ,diperlukan untuk menambah diet harian kita .
Depresi : Berdasar survey terbaru oleh “MIND” terhadap orang yang mengalami depresi banyak yang terbantu setelah mengkonsumsi buah pisang .Oleh kerana pisang mengandungi Tryptpthan , sejenis proten yang diatur tubuh menjadi Serotonin , diketahui dapat membawa efek relax ,menambah suasana hati pada umumnya menjadi lebih baik.
PMS :(Sindrum yang terjadi pada kebanyakkan wanita mulai hari kedua hingga ke hari 14 kedatangan haid ) : lupakan ubat –ubatan , makanlah pisang ,Vitamin B6 yang terkandung di dalamnya boleh mengontrol tingkat gulkos darah , dapat mengawal keadaan tubuh lebih baik .
ANEMIA :(Kekurangan darah ) : Tinggi zat besi , buah pisang dapat merangsang produksi hemoglobin (sel darah merah) memabantu untuk penyakit ANEMIA.
TEKANAN DARAH : Buah tropika yang unit ini mengandungi zat potassium yang cukup tinggi dan rendah garam , membuat tekanan darah menjadi lebih baik .Dan banyak lagi, sebuah perusahaan makanan dan ubat – ubatan di Amerika Syarikt menyatakan : Buah pisang dapat mengurangi resiko dari tekanan darah tinggi dan penyakit STROKE .
VITAMIN / ENERGI UNTUK OTAK : 200 orang pelajar sekolah di TWICKENHAM (MIDDLESEX) terbantu di dalam ujian mereka setalah mereka makan di waktu sarapan , waktu rihat dan makan siang .Penelitian juga memperlihatkan bahawa buah pisang yang disertai zat potassium dapat membantu mata tidak menggantuk .
SEMBELIT : Tinggi kadar faber , dapat membantu program diet untuk mengempiskan bahagian perut , membantu mereka yang sembelit dengan mendapat berak berdarah .
RASA SAKIT : Adalah satu cara yang palin mudah dan cepat untuk mengubati rasa sakit , dengan mencampurkan buah pisang dengan air susu dan madu .Buah pisang dapat meredakan perut dan madu dapat membantu merendahkan kadar gula , dan susu pula dapat meredakan proses penghadaman .
SAKIT JANGTUNG : Buah pisang memiliki zat asam semut (penetral asam )yang alami terhadap tubuh , dan jika anda menderita kerana ada bahagian yang sakit pada jantung , cuba untuk makan pisang untuk meringankan rasa sakit tersebut .
RASA SAKIT BANGUN TIDUR : Makan buah pisang setelah sarapan dapat membantu mengurangkan rasa sakit dan sengal –sengal pada tubuh setelah bangun tidur .
GIGITAN NYAMUK : Kalau anda digigit nyamuk , gunakan bahagian dalam kulit pisang sapukan pada tempat gigitan nyamuk , insyaallah akan hilng gatal .
URAT SARAF : Buah pisang yang mengandungi vitamin yang tinggi dapat ,membantu menenangkan sistem saraf .
KELEBIHAN BERAT BADAN DAN BEBAN PEKERJAAN : Mengikut kajian di Instiut Psikologi di Austria menemukan bahawa tekanan pada pekerjaan mendorong seseorang untuk makan snack , coklat , keripik dan lain –lain , dari 5000 pesakit dari sebuah rumah sakit ditemukan bahawa obesitas (kegemukkan ) disebabkan oleh tekanan pekerjaan . Hasil lapuran menyatakan “ Bahawa untuk menghindarkan ketagihan memakan tersebut, maka hendaklah memakan pisang “.
BAHAGIAN PENCERNAAN : Pisang digunakan sebagai makanan diet mencegah gangguan pencernaan kerana lembutnya bahagian isipisang itu .Hanya buah mentah ini sahaja boleh digunakan untuk pencernaan yang baik .
PENGEDALIAN SUHU : Banyak pendapat mengtakan bahawa buah pisang ini boleh digunakn sebagai penyejuk suhu badan bagi seorang ibu yang hamil .
MEROKOK : Buah pisang dapat membantu orang untuk berhenti merokok , kerana kandungan Vitamin B6,dan B12 dan juga kandungan potassium dan magnesium membantu tubuh badan mencegah efek dari gangguan akibat zat NIKOTIN .
STRES : Pitossium merupakan mineral penting yang dapat menormalkan detik jantung , mengirim oksigen ke otak dari mengendalikan kadar cairan tubuh .Saat kita sedang mengalami STRES (gangguan fikiran yang dapat mengakibatkan gangguan badan ) tingkat metabolisme menjadi naik , dan kerananya mengurangkan kadar Pitossium .Ini dapat dikendalikan dengan makanan ringan dari pisang yang kaya dengan kadar Pitossiumnya.
STROKE :( Jenis penyakit yang diakibatkan kehilangan fungsi dari anggota atau bahagian lain tubuh diketika aliran oksigen dalam darah terganggu ). Menurut penelitian “ JURNAL MEDIS DI NEW ENGLAND ‘ Memakan buah pisang adalah sebahagian dari program DIET yang dapat mengurangi resiko kematian akibat STROKE sebanyak 40% .
Oleh kerana itu memakan buah pisang merupakan pengubatan ALAMI untuk pelbagai penyakit . Dibandingkan dengan buah –buah yang lain , speprti apple ,pisang lebih 4 kali ganda proten dua kali ganda zat karbohidrat , 3 kali ganda fospor . 5 kali ganda Vitamin A dan zat beai , 2 kali ganda mineral dan vitamin lain , juga kaya kadar potassium dan merupakan buah terbaik yang mudah di dapati. “BUAH PISANG MEMBUAT KITA JAUH DARI DOKTOR “ kerana kita sentiasa sihat .

WASSALAM .

No comments:

Post a Comment