SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Monday, September 28, 2009

BETAPA AGUNGNYA TUHAN .....

Kejadian berlaku di sebuah Negara yang tidak dapat dipastikan namanya .Masyarakat dalam Negara itu hidup dalam aman dan damai .Rata – rata penduduknya adalah yang menganut Agama Islam .
Suatu hari datang seorang cendekiawan Kristian , yang ingin menguji keagungan dan kebesaran Tuhan yang disembah . Cendekiawan itu berjumpa dengan raja Negara tersebut dan meminta kebenaran untuk berdebat dengan penduduk – penduduk Negara itu .
Pertaruhan yang telah ditetapkan oleh cendekiawan itu adalah , jika dia dia dikalahkan , dia berserta seluruh ahli keluarganya memeluk Islam .Sebaliknya jika ia menang , raja hendaklah member dia kekayaan dan kebenaran menyebarkan agamanya disitu.Dan Syarat terpenting perbahasan ialah menggunakan bahasa isyarat .
Kemudian raja pun mengumumkan pertandingan tersebut kepada rakyat dan barangsiapa yang kalah dikenakan hukuman yang berat .
Setelah hamper waktunya, muncullah seorang pengembara kambing Islam yang ingin membela agamanya .Sultan membenarkannya masuk pertandingan itu kerana tiada siapa yang berani menyahut cabaran itu.
Pada hari pertandingan , rakyat berkumpul di padang yang luas dan gembala kambing didudukan bertentangan dengan cendekiawan kirstian .Bermulalah soalan , cendekiawan menunjukkan satu jari kepada hadirin .Gembala kambing itu menunjukkan dua jarinya kepada hadirin .Dan jawapannya betul.
Cendekiawan pula menunjukkan dua jari pula dan gembala kambing menunjukkan lima jari , jawapannya juga betul , cendekiawan itu menunjukkan lima jari , gembala kambing itu menunju
Cendekiawan yang tidak puas hati, membuat bulatan pada hadirin dengan tangannya , kemudian gembala kambing itu menunjukkan penumbuk tangannya .Betul lagi … Lalau cendekiawan tersenyum puas hati .C endekiawan mengeluarkan pedang menghalakan ke langit .Gembala kambing pula mengeluarkan pisau kontotnya , lalu dijunamkan ke bumi . Betul , lalu cendekiawan menepuk tangan , cendekiawan kemudiannya menunjukkan seekor ayam ditangannya,dan gembala kambing menunjukkan telor ditangannya .Betul .Maka tamatlah sesi perdebatan .
Raja amat berpuas hati dengan kepandaian gembala kambing . cendekiawan itu mengadap raja untuk menerangkan pertanyaan dan jawapan perdebatannya dengan gembala kambing .Cendekiawan menerangkan “ Sungguh hamba akui kebesaran Tuhan, sehingga rakyat tuanku dapat menjawab dengan baik sekali , sebenarnya saya tunjuk satu jari bermakna adakah kalimah syahadah Cuma yang pertama sahaja ?أشهد أن لا اله إلا الله jawab yang diberikan oleh gembala kambing itu dua jari , menunjukkan syahadah itu ada dua iaitu
أشهد أن محمدا رسول الله"
Hamba tunjukkan dua jari, bermakna adakah rukun Islam dua ? Gembala kambing member jawapan lima , hamba tunjukkan lima jari , maksudnya adakah Islam setakat itu sahaja ? jawapan yang diberikan enam jari, sebab rukun iman itu enam .
Bulatan pula bermakna siapa yang jadikan bumi? Gembala kambing menjawab penumbuk , betullah sebab Allah berkuasa .Bila hamba mengeluarkan pedang dan menunjukkan kelangit , gembala kambing mengeluarkan pisau kontot menjunamkan ke bumi .Betullah … kerana Allah yang jadikan langit dan bumi .”
Ayam itu sebenarnya soalan bonus … apakah asal usul kejadian ayam ? jawapnya telur …… Sesungguhnya aku amat berbesar hati dan akan mendalami Islam sepenuhnya , serta menyebarkan “ raja tersenyum gembira akan keterangan yang diberikan oleh cendikiawan itu .
Kemudian gembala kambing dipanggil untuk mengadap raja , maka diberikan ganjaran yang ditelah dijanjikan , Raja hendak tahu bagaimana gembala itu dapat menjawab dengan betul , adakah soalan itu bocor ? Gembala kambing pun bercerita “ Hamba sungguh tak puas hati betul dengan orang Kristian yang sombong itu .dia tunjuk satu jari , maknanya hamba boleh bagi satu sahaja , maka hamba jawab dua pun hamba boleh bagi .Dia tunjuk dua maknya dia nak bagi dua pula maksudnya .Dan hamba jawab lima pun boleh .
Kemudian dia tunjuk lima , maknanya takkan lima jea …? Oklah hamba boleh bagi enam pada dia .”
“Lepas itu dia tujuk bulatan , maknanya dia nak semua kambing hamba .Hamba pun tunjukkan penumbuk tanda hamba tak beri , kemudian dia tunjuk pedang , wah , wah .. dia ingat orang kaya je ada pedang .Hamba tunjuk pisau kontot hamba .Sekurang –kurang ada pisau kontot .Kemudian dia tunjuk ayam pulak .
Amboi … mentang- mentanglah dia kaya , selalu makan ayam , Hamba pun mampu , walaupun hanya telur ayam , bersyukur , kerana dia dah sedar dan nak peluk Islam , sekurang-kurangnya dia takkan sombong dan bongkak lagi .
Tergelak besar Raja mendengar penjelasan gembala kambing .Sungguh besar keagungan Tuhan …. Walauapa sekalipun Islam dicabar dan dihina ,Islam akan tetap terbela .والله اعلم بالصواب .

No comments:

Post a Comment