SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Saturday, September 19, 2009

PUASA ENAM BULAN SYAWAL

PUASA ENAM HARI BULAN SYAWAL .

Setelah kita berpuasa sebulan Bulan Ramadhan kita menyambut hari raya fitrah , sebagai kemenangan dari menempuh ujian pada bulan tersebut , menjelangnya 1 syawal maka kita dibenarkan makan dan minum dan lain –lain pada siang hari , diharamkan berpuasa , setelah itu kita disunatkan berpuasa selama enam hari berdasarkan kepada beberapa hadis berikut :

(1) Abu Ayub al-Ansyari meriwayatkan , bahawasa Rasulullah SAW bersabda :


مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
( صحيح : رواه مسلم , ابوداود , الترميذي ,الدريمي , ابن ماجه , ابن ابي شيبه ,الثاوي ,البيهقي ,دان أحمد .)

“Barang siapa berpuasa Ramadhan , kemudian ia mengikutinya dengan puasa enam hari dari bulan Syawal, maka seakan – akan ia berpuasa sepanjang tahun .”
(Hadis sahih : Riwayat Muslim , Abu Daud , at – Termizi , ad – Darimi ,Ibnu Majah , Ibnu Abi Syaibah , ath – Thahawi , al-Balhaqi dan Ahmad ).

(2) Thaubah mau;a Rasulullah SAW meriwayatkan , bahawa Rasullah SAW bersabda :


مَن صَامَ سِتَّةَ أَيَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ كَانَ تَمَامَ السَّنَةِ , مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا
(صحيح : رواه ابن ماجه الدريمي الثاوي , إبْنُ حبان , البيهقي ,دان أحمد )

“Barang siapa berpuasa enam hari selepas hari raya Puasa , maka adalah dia cukup setahun .Barang siapa mengerjakan satu kebajikan , maka baginya sepuluh kali ganda “.
Keterangan :
Puasa sebulan Ramadhan menyamai sepuluh bulan dan puasa enam hari meyampai dua bulan .
Hadis – hadis di atas menyatakan bahawa sunat berpuasa selama enam hari dari bulan Syawal .Pendapat ini dipegang oleh kebanyakkan ulamak , di antaranya Syafie , Ahmad ,dan golongan Ahlul Bait .
Puasa enam hari boleh dilakukan berurut –turut hari selama enam hari , atau tidak berturut – turut hari , di sepanjang bulan Syawal .
Mazhab Syafie mengatakan bahawa lebih utama dengan melakukan dengan cara berturut –turut setelah Hari Raya Puasa .
Amat digalakan berpauasa enam hari di bulan Syawal untuk mendapat pahala yang banyak kerana dengan berpuasa enam itu menggenapkan berpuasa selama setahun .
Selamat menjalani puasa enam hari bulan Syawal ,berilah masa untuk berpuasa walaupun banyak rumah terbuka di sepanjang Syawal ini .

No comments:

Post a Comment