SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Thursday, February 16, 2012

KEPIMPINAN DALAM JAMAAH

Kepimpinan dalam sesebuah oraganisasi (jamaah) adalah suatu yang wajib.Banyak arahan syarak yang menuntut supaya kepimpinan mesti diwujudkan. Nabi Muhammad SAW sendiri berpesan sekiraya umat Islam keluar bermusafir lebih dari tiga orang mestilah melantik seorang ketua atau amir
Semantara amir itu hendaklah ditaati walaupun dia seorang yang berketurunan Habsyi selagi ia tidak menderhakakan Allah SWT.
Dengan ketiadaan sebuah daulah islamiyah,pimpinan jamaah adalah sebagai ulil Amri kepada ahli parti (PAS).
Semua ahli dalam jamaah berhak memilih dan dipilih .Tiada sesiapa pun yang dihalang menunaikan tuntutan ini.Kepimpinan dalam jamaah tidak seharusnya menjadi rebutan.
Keberkesanan perjalanan dan aktiviti jamaah bergantung kepada sebahagian besar kepada saf kepimpinan.
Oleh itu setiap ahli parti yang diberikan amanah memilih saf kepimpinan hendaklah berhati –hati dalam melaksanakan tugas memilih kepimpinan tersebut.
Pimpinan tidak berdasarkan poplariti.Tetapi hendaklah dipilih dengan berdasrkan garis panduan yang ditentukan oleh Islam.
Antara ciri kepimpinan yang ditentukan oleh Islam ialah :
1.Kepimpinan itu mesti menjauhi daripada segala yang boleh meragukan.
Islam mengharamkan sebarang jawatan yang diberi kepada orang – orang yang meminta atau orang yang berlumba – lumba untuk mendapatkannya.
Hal ini menjadi suatu pegangan yang penting yang mesti diambil berat oleh ahli parti.
Sabda Rasulullah SAW :
عَنْ أَبِيْ موسي الاشعري قال :دَخَلْتُ عَلَي النَّبِيِّ صلي الله عليه وسلم أَنَا وَرَجُلاَن مِنْ بَنِيْ عَمِّيْ فَقَالَ اَحَدُهُمَا : يَا رَسُوْلَ اللهِ أَمِّرْنَا عَلَي بَعْضِ مَا وَلاَّكَ اللهُ . وَقَالَ الاَخِرُ مِثْلَ ذَلِكَ . فَقَالَ : إِنَّا وَاللهِ لاَنُوَلِّيْ عَلَي هَذَا الْعَمَلِ اَحَدًا سَأَلَهُ وَلاَ اَحَدًا حَرَصَ عَلَيْهِ .(رواه البخاري ومسلم وأبو داود والنسائي )
Maksudnya :Dari Abu Musa Al-Ashaari katanya:Aku masuk berjumpa Rasulullah SAW bersama – sama dua lelaki daripada sepupuku,berkata seorang daripadanya:”Wahai Rasulullah SAW lantiklah kamu menjadi ketua kepada sebahagian daripada jawatan –jawatan yang Allah telah berikan kepada Baginda dan berkata seorang lagi perkataan yang seumpama itu juga,lalu Baginda menjawab,”Demi Allah kami tidak melantik pekerjaan ini kepada sesiapa yang memintanya atau sesiapa yang berusaha mendapatkannya.
Sehubung dengan ini Rasulullah SAW bersabda :
قَالَ رِسُول الله (ص) : إِنْ أُعْطَيْتَهَا عَنْ غَيْرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَيْهََا وَ إِنْ أُعْطَيْتَهَا عَنْ مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ عَلَيْهَا .
Maksudnya : Bahawa sesiapa diberi jawatan tanpa permintaan , nescaya Allah akan memberikan kepadanya keberkatan dan sesiapa mendapat jawatan kerana permintaannya Allah akan serahkan kepadanya.
2.Bahawa pemimpin hendaklah diberikan kepada orang yang kuat peribadinya,sebaliknya tidak diharuskan sama sekali dipilih daripada kalangan yang lemah peribadinya,Abu Zar r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau berkata :
عن أبي ذر رضي الله عنه , قُلْتُ : يَا رسُوْل َ اللهِ أَلاَ تَسْتَعْمِلُنِيْ ؟ قَالَ : فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَي مَنْكِبِيْ , ثُمَّ قَاَلَ : يَا أَبَاذَرٍّ ! إِنَّكَ ضَعِيْفٌ وَإِنَّهَا أَمَانَةٌ وَإِنَّهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ خِزْيٌ وَنَدَامَةٌ إِلاَّ مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا وَأَدَّي الَّذِيْ عَلَيْهِ فِيْهَا .
Aku berkata kepada Rasulullah SAW : “Ya Rasulullah SAW! Apakah anda tidak dapat mengangkat saya menjadi pegawai ? Rasulullah SAW menepuk bahu saya seraya berkata :”
Hai Abu Zar ! Awak ini orang lemah sedangkan pekerjaan ini amanah Allah yang kelak pada hari kiamat akan membawa kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi orang – orang yang memenuhi syarat dan menjalankannya dengan wajar menurut yang semestinya .(H.Riwayat Muslim).
Firman Allah dalam surah al-qasas ayat 26 :
قَاَلَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَاْجِرْهُ إِنَّ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الاَمِيْنُ
Bahawasanya sebaik –baik orang kamu mengupahnya ialah orang kuat dan amanah.
3.Tugas memimpin merupakan satu tugas yang penuh dengan tanggungjawab bukan sahaja di dunia, tetapi dipersoalkan oleh Allah satu persatu tentang amanah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas bahunya.Ia bukan urusan duniawi dan tamat di dunia sahaja,
ianya adalah bebanan yang menggerunkan, sebaliknya itu pula ia akan diberi balasan yang sebaik –baiknya kepada orang yang menunaikan tanggungjawabnya di dunia ini,cuba renungkan hadis yang berikut :
عَنْ ابن عمر رضي الله عنهما قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَي اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْؤُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ . فَالْإِمَامُ الَّذِيْ عَلَي النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ , وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى اَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ , وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ زَوْجِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُوْلَةٌ عَنْهُمْ , وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَي مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُوْلٌ عَنْهُ . أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْؤُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ . (متفق عليه ).
Terjemahan :”Dari Ibni Umar r.a sabda Rasulullah SAW :”Semua kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap rakyat pimpinannya .Seorang amir (raja) memimpin rakyat dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya , seorang lelaki adalah pemimpin ke atas keluarga rumahnya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .
Seorang wanita adalah pemimpin dirumah suaminya dan terhadap anak – anak suaminya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Seorang hamba sahaya adalah pemimpin atas harta benda tuannya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Ingatlah Semua kamu adalah pemimpin dan semua kamu akan ditanya mengenai pimpinannya . ( Hadis sahih )
Ahli parti adalah gembala dan bertanggungjawab tentang rakyatnya .Daripada hadis ini jelaslah kepada kita bahawa tidak ada seorang pun yang tak dipertanggungjawab, seluruh ahli parti dibebankan dengan tugas masing – masing , sesuai dengan kedudukan masing – masing .
عَنْ مَعْقَلِ بْنِ سَيَّارٍ رضي الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ (ص) يَقُوْلُ : مَا مِنْ عَبْدٍ يَسْتَرْعِيْهِ اللهُ رَعِيَّةً يَمُوْتُ يَوْمَ يَمُوْتُ وَهُوَ غَاشٍ لِرَعِيْتِهِ إِلاَّ حَرَّمَ اللهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ , (متفق عليه )
Maksudnya :Dari Muaqqal bin Siar r.a berkata :Tidak ada seorang hamba yang Allah menyerahkan kepadanya urusan rakyat kemudian ia mati dalam keadaan menipu rakyatnya , melainkan Allah haramkan ke atasnya syurga
( Dipetik dari “Wehdatul Fikri “ S.Mohamad S.Hassan).

No comments:

Post a Comment