SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Tuesday, April 20, 2010

TAUBAT PEMBUNUH 100 ORANG

Dari Abi Said al Khadri , bahawa Nabi SAW bersabda :
Adalah pada zaman dahulu seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang .Lalu ia pergi bertanya kepada orang yang bijak pandai di kalangan mereka. Maka ia ditunjukkan kepada seorang alim,ia memberi tahu orang alim itu tentang ia sudah membunuh 99 orang .Adakah peluang untuknya bertaubat ? Pendita (orang alim ) itu menjawab :”Tidak “. Lalu dibunuhnya pendita itu maka genaplah 100 orang dibunuhnya.

Kemudian ia mencari pendita lain , lalu ditunjukkan kepadanya seorang alim ,lalu ia berjumpa orang alim yang baru ini dan menceritakan hal dirinya telah membunuh 100 orang adakah peluang untuk bertaubat ?
Orang alim itu menjawab :”ada dan tiada siapa yang boleh menghalangnya untuk bertaubat, dan pergilah ke negeri itu dan itu .Di sana ada banyak orang beribadat kepada Allah,maka bertaubatlah dan beribadatlah kepada Allah bersama mereka ,dan jangan engkau kembali ke negeri mu kerana negerimu negeri jahat .
Lalu orang itu berjalan,sehingga sampai separuh perjalanan,maka ia meninggal dunia . Lalu bertengkarlah Malaikat Rahmat dengan Malaikat Azab tentang orang tersebut.

Malaikat Rahmat mengatakan bahawa orang itu datang untuk bertaubat dan menghadap kepada Allah dengan hatinya sesal.dan Malaikat Azab pula mengatakan bahawa orang itu tidak berbuat apa-apa kebajikan lagi.Lalu datang kepada mereka malaikat dalam bentuk manusia maka mereka jadikan manusia itu sebagai hakim (orang tengah) di antara dua malaikat itu.

Lalu hakim itu mengatakan ukurlah jarak perjalanan orang itu di antara dua tempat manakah yang lebih dekat di antara negeri jahat dengan negeri baik ( temapt ia untuk bertaubat) .Lalu mereka berdua ukur,dan mereka dapati bahawa ia lebih dekat ke negeri yang ia hendak bertaubat itu.lalu diambil oleh Malaikat Rahmat.
(Hadis mutafaqun alaih)

No comments:

Post a Comment