SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Thursday, August 21, 2014

PENGAJIAN HADIS 37.



PENGAJIAN HADIS SIRI 37
SAMBUNGAN HADIS  KELAPAN  BELAS.
KUPASAN HADIS.
6.Kita jangan pula tersalah memahami sifat malu sehingga terbalik yang mengakibatkan kesan buruk iaitu malu bukan tempatnya seperti malu menyaurakan kebenaran , malu menenggakkan hak , malu membila nasib , malu belajar seterusnya malu kepada – perkara yang membawa kebajikan sebenarnya itu bukanlah erti malu bahkan sebaliknya bererti bacul, penakut, lemah , ragu –ragu , jiwa hamba , pemalas dan seterusnya bererti mundur ke belakang, lebih –lebih agi malu kerana menunaikan keridaan Allah , tepatlah seperti pepatah kita “Malu makan perut lapar,malu bertanya sesat jalan” iaitu malu yang bukan – bukan menyebabkan kesan buruk , tetapi yang dikehendaki ialah malu yang tak membawa  kebajikan , kemuliaan dan keridaan Allah seperti malu melakukan dosa dan maksiat , malu tak maju, malu tak menepat janji , malu tak bekerja dan mengangur dan sebagainya .
7.Malu sahajalah yang akan menimbulkan kebajikan dan kebaikan , malu itulah satu cabang daripada  iman yang bererti keesempurnaan iman seseorang itu pastilah setelah mempunyai sifat malu di dalam jiwa perasaan , kelakuan dan perbuatannya, kerana iman yang sebenar-benarnya ialah tenaga yang tuken yang sanggup  mengawasi pancainera seseorang mengikut susila dan keridaan Allah .

Contoh –contoh  di dalam masyarakat masa kini .
1.Keadaan tidak malu dari segi akidah, kedapatan di antara masyarakat kita gulungan tak segan –segan dan silu – silu lagi melakukan pekerjaan syirik kepada Allah , ada yang sanggup kerana hendak mendapatkan kemenangan dan sebagai  pergi berdoa di kubur –kubur keramat dan ada yang keterlaluan turut sama ke tempat – tempat tok kong dengan tak segan dan malu lagi .
2.dari segi ibadat ada di antar gulungan terang  - terang melanggar perintah kewajipan ibadatnya , terang –terang tak sembahyang , tak puasa ., tak berzakat , menakala ada wang yang banyak tak mahu menunaikan haji , berasa senang mati menghabiskan wang ke tempat –tempat lain sehingga masyarakat yang telah kehilangan neraca kebajikan memandang sepi dengan tidak sedikit mengecam malah ada yang memuliakan mereka itu , sedangkan sebenarnya apakah lagi tinggal kepada seseorang apabila tiang agama bagi dirinya dengan tak malu –malu dan segan –segan telah dirubuhkannya ? .
 3.Dari segi akhlak dan moral ternyata banyak menjuluk mata di kalangan muda mudi malah di antarnya terdapat juga  yang dewasanya tak silu – silu melanggar tata susila moral dan akhlak , meniru kemerosotan akhlak barat  pergaulan, kelakuan , gerakgeri , pakaian dan fikiran hingga ada yang menjadi golongan biadab dan tak bersopan .
4.Semua gejala – gejala tak malu timbul dari lemahnya didikan agama , sejak dari kecil lagi .Apakah yang kita boleh harapkan mereka yang telah rontoh akhlak ? .
Pengajaran Hadis .
1.Sifat malu ialah satu cabang dari iman .
2.Malulah  yang menjadi amalan dasar pengajaran kemuliaan akhlak sejak nabi – nabi yang terdahulu hinggalah kepada penyudah rasul iaitu Nabi Muhammad saw .
3.Mereka yang tak malu tidak akan ragu –agu melakukan kerosakkan  , dosa dan kerdurjanaan dan merekalah diberi amaran akan mendapat balasan yang sejajar dengan kelakuan mereka.
4,Malu sebenar – benarnya akan mendatang kebajikan, kekuaran , kemajuan seterusnya kemuliaan hidup .

No comments:

Post a Comment