SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Sunday, October 2, 2011

TAUBAT 1

TAUBAT .

SELAMAT BERTEMU KEPADA PEMBACA BLOG INI.DALAM BLOG INI AKAN MEMAPARKAN SEBUAH BUKU ARAB YANG BERTAJUK:

اريد اتوب ولكن .........

YANG TELAH SAYA TERJEMAHKAN.MUDAH-MUDAHAN AKAN MEMBERI MANFAAT KEPADA SIDANG PEMBACA SEKALIAN.IKUTILAH KELUARANNYA SEBANYAK 16 SIRI .

DARIPADA PENTEJEMAH : USTAZ HAJI ZAKARIA BIN HAJI OMAR .

KATA-KATA PENDAHULUAN

ان الحمد لله نحمده ونستعينه , من يهده الله فلا مضل له, ومن يضلل فلا هادى له , وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأن محمدا عبده ورسوله أما بعد .

Sesungguhnya Allah memerintahkan semua orang mukmin bertaubat firman Allah Taala :

وَتُوْبُواْ إِلَي اللهِ جَمِيْعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُوْنَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ .

Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.( An Nur : 31,)

Manusia terbahagi kepada 3 golongan :

(i) Orang yang bertaubat

(ii) Orang yang zalim

(iii) Orang yang tidak mahu bertaubat

Orang tidak mahu bertaubat adalah orang yang zalim firman Allah

وَمَنْ لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُوْنَ .

dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.

( Al Hujurat ayat : 11)

Masakini telah ramai manusia yang telah jauh dari agama Islam dengan , melakukan berbagai dosa dan maksiat, maka banyaklah kerosakan di muka bumi ini, sehinggakan tiada seorang pun yang terkecuali dari melakukan dosa . Tetapi Allah tidak membiarkan mereka selamanya di dalam keadaan berdosa,lalu Allah memberi cahaya pertunjuk , dengan cara disedarkan mereka dari kelalaian dan tidur mereka, dengan cara mereka berasa menyesal di atas dosa dan kesalahan yang mereka lakukan, dan insaf lalu menuju ke garisan cahaya taubat, ada pula mereka yang jemu dan bosan dengan hidup bergelomang dosa, lalu mereka menacri jalan keluar daripada kegelapan kepada cahaya yang terang. Halangan –halangan terlalu banyak akan menimpa kepada mereka yang ingin bertaubat, seperti terbit dari hatinya sendiri,ataupun pengaruh rakan – rakan .Lantaran itu saya cuba tulis satu risalah kecil yang bernama “SAYA MAHU BERTAUBAT TETAPI !!! bagi menerangkan cara bertaubat , menyingkap segala keraguan dan menjauhkan diri dari pengaruh Syaitan.

Risalah ini dimulakan dengan tajuk tentang bahaya memandang remeh dosa yang dilakukan, syarat –syarat betaubat dan cara mengubat sakit jiwa , diakhir dengan tajuk beberapa petua untuk mereka yang hendak bertaubat dengan dalil-dalil yang diambil dari Al - Quran dan As- Sunnah, serta pandangan – pandangan ulamak.

Saya berdoa kepada Allah semoga risalah kecil ini memberi faedah untuk diri saya sendiri dan saudara-saudara muslimin, mudah-mudahan ianya menjadi nasihat dan penawar kepada mereka, dan Allah sentiasa menerima taubat hamab-hambaNya.

MUAHAMMAD SALLEH AL MUNJID.

No comments:

Post a Comment