SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Wednesday, December 29, 2010

20 PERKARA DALAM MIMPI ‘AJAIB RASULULLAH SAW

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
Sesungguhnya Aku telah bermimpi ‘ajaib malam kelmarin .Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh Malikul maut untuk mengambil nyawanya , maka malaikat itu terhalang oleh kataatannya kepada kedua ibu-bapanya .
Aku juga melihat seorang dari umatku telah disediakan untuk menerima siksa kubur , maka ia diselamatkan oleh wudhuknya.
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan –syaitan ,maka ia telah dibebaskan dari bahayanya oleh zikrullah .
Aku juga melihat seorang dari umatku telah disirit oleh Malaikutul Azab , maka segera menjelang solatnya serta melepaskannya dari tangan mereka.
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang ditimpa dahaga yang sangat berat , setiap kali ia mendatangi sesuatu perigi , dihalang untuk meminum daripadanya , maka segera menjelang puasanya serta memberi minum hingga ia merasa puas .
Aku juga melihat seorang dari umatku yang mengunjugi kumpulan para nabi , yang sedang duduk berkumpul- kumpul .setiap kali ia mendekati mereka , ia diusir dari situ,maka menjelmalah mandi junubnya sembil memimpinnya ke kumpulanku seraya menunjuknya supaya duduk di sisiku.
Aku juga melihat seorang dari umatku dikabusi oleh suasana gelap gelita, di hadapan,di kanan , di kiri , di atas dan di bawahnya , sedang dia dalam keadaan bingong , maka menjelmalah haji dan umrahnya , lalu mengeluarkannya dari suasana gelap gelita itu dan memasukkannya ke dalam suasana yang terang benderang .
Aku juga melihat seorang dari umatku berbicara kepada kaum mukminin , akan tetapi tidak seorang pun dari mereka mahu membalas bicaranya , maka menjelmalah Sillatulrrahimnya seraya menyeru orang – orang itu , katanya :Wahai kaum mukminin , sambutlah bicaranya , lalu mereka berbicaralah dengannya.
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang menepis- nepis bahang api dan percikkannya dari mukanya , maka segera menjelmalah sedekahnya lalu menabiri muka dan kepalanya dari bahaya api itu .
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang disirit oleh Malaikat Zabaniah ke merata tempat , maka menjelemalah amar makruf dan nahi munkarnya seraya menyelamatkannya dari cengkaman mereka serta menyerahkannya pula kepada malaikat rahmat .

Aku juga melihat seorang dari umatku sedang merangkak –rangkak , antaranya dengan Tuhan dipasang hijab (tabir) , maka menjelemalah akhlaknya yang baik, seraya memimpinnya sehingga dibuka hijab (tabir) tadi dan masuklah ia ke hadhrat Allah Taala.
Aku juga melihat seorang dari umatku terhirit ke sebelah kiri oleh buku catatannya , maka mejelemalah perasaan takut kepada Allah lalu menukarkan tujuan buku catatannya itu ke arah kanan .
Aku juga melihat seorang dari umatku terangkat timbangannya , maka menjelemalan anak – anaknya yang mati kecil , lalu menekan timbangan itu sehingga menjadi berat pula .
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang berdiri di pinggir Jahannam , maka menjelemalah perasaan gerunnya terhadap seksa Allah Taala , lalu membawa jauh dari tempat itu.
Aku juga melihat seorang dari umatku terjerumus ke dalam api neraka , maka menjelemalah air matanya yang mengalir kerana takut kepada Allah Taala , lalu menyelamatkannya dari api neraka itu .
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang meniti sirat (titian) menakala seluruh tubuhnya bergoncang , seperti bergoncangnya daun –daun yang ditiup angin , maka menjelemalah baik sangkanya terhadap Allah Taala , lalu mententeramkannya dari kegoncangan itu dan mudahlah ia meniti hingga ke hujung titian itu .
Aku juga melihat seorang dari umatku sedang meniti sirat (titian) kadangkala ia merangkak dan kadangkala ia meniarap , maka menjelemalah selawatnya kepadaku , lalu ia memimpin tangannya dan mengajaknya berdiri dan meniti hingga ke penghujung titian itu .
Aku juga melihat seorang dari umatku sudah hampir tiba di pintu syurga dan dengan tiba-tiba pintu-pintu syurga itu ditutup , maka menjelemalah syahadahnya “Bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah “, lalu membukakan pintu – pintu syurga itu untuknya , sehingga ia boleh memasukinya.
Aku juga melihat ramai orang yang digunting –gunting lidahnya , maka aku bertanya Jibril :Siapakah gerangan mereka itu ? Maka Jibril menjawab ;”Mereka itulah orang –orang yang suka membawa mulut ke sana ke mari .Dan aku juga melihat orang –orang yang digantung dengan lidah – lidah mereka ,maka aku bertanya Jibri : Siapa


gerangan mereka itu ? maka jawab Jibril :”Mereka itulah orang –orang yang melimparkan tuduhan terhadap kaum mukminim dan mukminat dengan tuduhan tanpa bukti .
(Hadis ini telah disebut oleh Imam As Sayuti di dalam kitabnya “Syarhus Sudur “ – Dikeluarkan oleh At Tibrani di dalam kitabnya “Al Kabir “ – Al hakam dan Termizi di dalam kitab “Nawadul usul dan Al Asfahani di dalam kitabnya “At Targhib “.

No comments:

Post a Comment