SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Thursday, November 19, 2009

PILIHLAH PARTI ISLAM UNTUK KEBAHAGIAAN DUNIA AKHIRAT

Barat memisahkan di antara agama dan politik , di dalam Islam keduanya tidak berpisah .Islam adalah agama yang secara tabiinya sesuai dengan tabiat di dunia dan penghidupan manusia bagi menjamin kebahagiaan di akhirat .

Firman Allah (mafhumnya)"Maka hadapkan dirimu (engkau dan pengkutmu wahai Muhammad) Ke arah agama yang jauh daripada kesesatan (mengikut agama Allah) iaitu agama Allah ciptakan manusia (dalam keadaan semula jadinya ) untuk menerimanya ; tidak patut ada sebarang perubahan kepada ciptaan Allah itu,itulah agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui"(Surah ar -Rum ayat 30).

Ini memberi isyarat bahawa agama Islam amat sesuai dengan fitrah manusia.Hukum - hukumnya rasional ,mudah diterima akal dan rasional .

Tercatat dalam sejarah Islam dilaksanakan dengan masyarakat manusia , sejak masa hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah pada Tahun 1 hijrah = 622M , terus menerus dilaksanakan dengan jayanya dengan tersibar hingga ke seluruh dunia.

Islam berkembang dari Asia ke Afrika , ke Eropah ke Timur .sehingga ke jatuhnya kerajaan Othmaniyah di Turki pada tahun 1924 .Ketika itu lenyaplah negara Islam yang sebenar , melainkan tinggal beberapa buah negara sahaja .

Pemikiran politik Islam bertitik tolak daripada kefahaman Islam yang tidak memisahkan Islam daripada pemerintahan.

Ia bersatu dalam satu perkataan diistilahkan sebagai ad - Din , cara hidup yang lengkap,terungkap seperti firman Allah (mafhumnya ) "Pada hari ini , Aku (Allah) telah menyempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat -ku terhadap kamu , dan aku redha Islam menjadi ad - Din kamu (cara hidup yang sempurna) ...(Surah al - Maaidah , ayat 3).

Oleh kerana itu,kita umat Islam perlu terima hakikat , Islam adalah agama yang sempurna termasuk cara berpolitik , memerintah cara Islam .

Jika kita menolak pegangan ini dan memilih yang lain,ia bermakna menolak ketetapan Allah dan merendah -rendahkan agama , seolah -olahnya cara hidup ciptaan manusia lebih sempurna dari ciptaan Allah.

Merendah -rendahkan agama Allah boleh menyebabkan rosaknya akidah .

Oleh itu maka pemilihan untuk menyokong sesebuah parti politik dan berjuang untuknya mesti dibuat berasaskan keputusan yang betul , bukan semata - mata terpengaruh dengan arus masyarakat .

Jangan sesekali menyokong sesebuah parti yang perjuangannya mendorong hanya kepada kesenangan dunia , lebih -lebih lagi jika perjuangan itu menjadi penentang kepada perjuangan Islam.Maka di dalam konteks kita di Malaysia maka parti PASlah yang mendokong Islam yang pelembagaan partinya yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah . Oleh pilihlah ia untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat ,

Wassalam , wallahua'lam .

No comments:

Post a Comment