SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Sunday, November 15, 2009

PETUA ORANG MADINAH HIDUP SIHAT .

PADA masa Rasulullah SAW memimpin masyarakat Madinah , selalku pentadbir , ia adalah seorang yang miskin ,walaupun warga Madinah hidup senang dan kaya .
Pada suatu ketika Rasulullah mengimami solat Isyak berjemaah ,para sahabat yang jadi makmum menjadi cemas kerana mereka Nabi sakit , kerana setiap kali ia menggerakkan tubuhnya untuk rukuk , sujud dan sebagainya ,kedengaran keretak , kertik, seolah – olah tulang –tulang Nabi longgor semuanya .
Maka selepas salam Umar bin Khatab bertanya “Ya! Rasulullah adakah engkau sakit ? “ Tidak ,Umar aku sihat “ Jelas nabi.
“Tapi mengapa tiap kali engkau menggerakkan badan dalam solat , kami dengar ttulang – tulang berkertak –kertak ?”
Mula – mula Nabi tidak ingin membongkar rahsianya ,kerana melihatkan para sahabat rasa ragu –ragu memperlihatkan keadaannya , lalu ia membuka pakaianya .
Nampak oleh para sahabat , Nabi mengikat perutnya yang kempis dengan selembar kain yang di dalamnya di isi beberpa ketul batu untuk menahan rasa lapar .Batu – batu itulah yang berbunyi ketika Nabi melakukan pergerakan di dalam solat.
Dengan serta merta Umar memekin sedih “Ya ! Rasulullah apakah sudah sehina itu snggspsnmu kepada kami ? Apakah engkau mengira seandainya engkau mengatakan lapar,kami tidak bersedia memberimu makanan yang lazat ? Bukankah kami semuanya hidup dalam kemakmuran ?
Nabi tersenyum ramah seraya menyahut .” Tidak . Umar tidak ,Aku tahu kalian para sahabatku , adalah orang – orangyang setia kepadaku .Apa lagi sekadar makanan , harta atau nyawa akan serahkan untukku sebagai tanda cintamu terhadapku .Tetapi di mana aku hendak letakkan mukaku di hadapan pengadilan Ilahi kelak di hari Pembalasan , apabila aku selaku pemimpin membebankan rakyat ?”
Para sahabat pun sedar akan peringatan yang terkandung dalam ucapan Nabi tersebut ,sesuai dengan tindakkannya yang sentiasa lebih memeintingkan kesejahteraan umat daripada dirinya sendiri.
Seorang tabib yang dikirimkan oleh penguasa Mesir Muqauqis , sebagai tanda persahabatan ,selama dua tahun tinggal di Madinah menganggur , kerana tidak ada pesakit berjumpa dengannya .Menandakan kesihatan penduduk Madinah sangat baik.Menyababkan tabib itu bosan lalu bertanya kepada Rasulullah “Apakah penduduk Madinah takut kepada Tabib ?” .Nabi menjawab ,”Tidak ,terhadap musuh mereka tidak takut , inikan pula tabib .”
“Tapi selama dua tahun saya tinggal di Madinah ,tidak ada seorangpun berjumpa dengan aku “
“Kerana penduduk Madinah tidak ada yang sakit “ Jawab Nabi.Tabib itu kurang percaya “Masakan tidak ada sorang yang sakit “
“Silakan periksa segenap ceruk rantau Madinah untuk membuktikan ucapanku “ Ujar Nabi .
Maka Tabib itu pun melakukan perjalanan keliling Madinah membuktikan ucapan Nabi itu .Ternyata memang di seluruh Madinah tidak ada yang sakit .Akhirnya tabib itu kagum dan bertanya kepada Nabi .”Apakah petua yang diamalkan Penduduk Madinah semuanya sihat tidak pernah jatuh sakit “?
Rasulullah menjawab .”Kami adalah satu kaum yang tidak makan , melainkan benar –benar lapar , jika kami makan tidak sampai kenyang .Itulah untuk sihat .Yakni makan yang halah lagi baik , dan makan untuk takwa ,tidak sekadar memuaskan hawa nafsu .”

No comments:

Post a Comment