SELAMAT DATANG KE BLOG URUSAN ULAMAK PAS KAWASAN TEMERLOH

BLOG YANG MENGHIDANGKAN ARTIKAL AGAMA,ISU - ISU SEMASA DAN KEGIATAN URUSAN ULAMAK

Tuesday, January 21, 2014

pengajian hadis siri 32






Pengajian Hadis Siri 32
HADIS KETUJUH  BELAS
AMALAN YANG PALING MULIA .
عَنْ  عبدالله بن مسعود قال : سَأَلْتُ عن النبي صلي الله عليه وسلم اَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَي الله ؟ وَفِي رِوَايَةِ أَيُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ : الصَلاَةُ عَلَي وَقْتِهَا قَالَ ثُمَّ أَيُّ قَالَ : بِرُّ الْوَالِدَيْنِ , قَالَ ثُمَّ أَيُّ ؟ قَالَ : اَلْجِهَادُ فِي سَبَيْلِ اللهِ قَالَ : حَدَثَنِي رسول الله صلي الله عليه وسلم وَلَوْ إِسْتَزَدْتُهُ لَزَانِيْ  (رواه البخاري ومسلم والترميذي )
Darupada Abdullah bin Masud ia berkata : Aku bertanya kepada Rasulullah  saw  ´Apakah – manakah amalan yang amat dikasihi oleh Allah ?Dalam satu riwayat lain manakah amalan yang lebih afdal ? Jawab Rasulullah saw sembahyang dalam waktunya kemudian apa pula ?Jawab rasulullah berbuat baik kepada dua ibubapa .kemudian apa lagi ? jawab rasulullah berjihad kepada jalan Allah .Kata Abdullah bin Masud Rasulullah telah bercakap semuanya kepada aku , kalau sekiranya aku minta lagi tambahan nescaya Rasulullah saw menambah lagi kepada ku .
(Hadis riwayat bukhari, Muslim dan At termizi _
1.Sembahyang dalam waktunya : Ialah menunaikan sembahyang di dalam waktunya yang telah ditetukan .Firman Allah SWT dalam surah AnNisak ayat 103yang bermaksud :
Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.
Manakala  terkeluar daripada waktunya bererti tidak diterima dan berdosa, Ini bererti sentiasa sembahyang tidak pernah meninggalkannya menurut satu riwayat lain  menggunakan perktaan ا "لصلاة لوقتها"dengan menggunkan lam  bukan ala- lam itu ialah lam ibtida’ yang bererti “pada mula waktunya.dan maksudnya ialah amalan yang afdal ialah sembahyang pada awal waktunya, tegasnya menunaikan sembahyang dalam waktunya atau pada waktunya adalah amalan yang afsal dan lebih dikasihi.
2.Berbuat baik kepada dua ibubapa ialah menjaga kepentingan keduanya, mentaati ,menanggung perbelanjaan, berbuat baik dalam segala layanan, memberikan segala belas kesihan kasih sayang kepada mereka berdua. Sebagai bersyukur mengengang jasa baik mererka kedua, dengan itulah Allah memberi darjat kedua setah menyembah Allah lalu diwajibkan dengan perintah berbuat baik kepada kedua ibubapa, dalam suarah al-Israk ayat 23 yang bermaksud:

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.).
Rasulullah menegaskan di dalam sebuah hadisnya yang bermaksud ,”Rasulullah tidak mengizinkan seorang itu yang ingin keluar berperang kecuali setelah meminta izin daripada dua ibubapanya, dengan dijadikan segala usaha bagi berbuat bai kepada kedua mereka it adalah dianggap berjihad kepada jalan Allah.
3.Berjihad ke jalan Allah ialah menghabiskan sepenuh tenaga yang kuasa , harta benda  dan nyawa kedudukan, pengaruh dan sebagainya demi meninggikan kalimah Allah , menegakkan  agama , mengajar dan menyiarkannya kepada seluruh manusia .Di dalam hadis ini di susun berjihad  ke jalan Allah pada darjat  ketiga dalam amalan yang afdal setelah sembahyang dan berbuat baik kepada kedua ibubapa.
4.Maksuda kata Abdullah bin Masud : Kalau aku minta tembah lagi nescaya Rasulullah akan menambahnya .Menunjukkan bahawa Rasulullah akan menjawab segala pertanyaan dengan dada yang lapang tidak akan jemu dan sesak dada oleh soalan –soalan , tetapi Abdullah bin Masud mengetahi sebagai penyoal tidak patut membanyakkan soalan –soalan pada stu ketika teristemiwa terhadap guru atau pendidik seupaya tidak menyusuhkannya, lebih –lebih lagi tidak patut bertanya perkara – perkara yang tidak berfaedah lagi membuang masa.
5.Pada zahirnya berjihad ke jalan Allah itu lebih dahulu sepatutnya  diutamakan daripada sembahyang dan berbuat baik kepada dua ibubapa kerana  berjijad itu amat susuh dan berat serta berhajat kepada pengerbanan harta  benda dan jiwa, walaupun bergitu ia dikemudiankan kerana ia satu kewajipan pada satu masa yang tertentu sahaja.Sedang sembahyang dan berbuat baik kepada dua ibubapa dikehendaki di sepanjang masa , sabar kerana menghadapi dua kewajipan itu sepanjang masa seumur hidup adalah menggangkat darjatnya mendahului kesabaran berjihad yang timbul pada satu ketika dan terhad

pengajian Hadis siri 33






Pengajian Hadis siri 33
Sambungan Hadis yang ketujuh  belas
Kupasan Hadis
6.Dalam beberapa hadis lain Rasulullah saw telah menerangkan mengenai amalan yang lebih afdal selain daripada yang telah disebutkan di dalam hadis ini, yang bererti kenyataan- kenyataan ini tidaklah bertentangan satu sama lain , malah adalh merupakan keistemewaam perkara yang dinyatakan yang dijawan sesuai mengikut waktu dan keadaan pada perkara –perkara itu dalam masa perang dan serangan musuh maka alaman jihad adalah lebih afdal daripada perkara – perkara  yang lain – lain , dalam masa kelaparan dan kesusuhan maka bersedekah adalah lebih afdal dalam masa tenteram dan amal, maka sembahyang lebih afdal bergitulah seterusnya , satu –satu perkara mengikut suasana dan keadaan, sebab itu Rasulullah menerangkan di dalam jawapannya kepada Abdullah bin Masud memandang kepada suasana penyoal sendiri sehingga jawapanya itu penyoal berasa puashati dan tak ingin bertanya lebih banyak lagi .
Pengajaran Hadis .
1.Sembahyang adalah di dalam waktu yang ditentukan , menakala ditunaikan bukan dalam waktunya adalah salah dan berdoas, bahkan tidak diterima, sekalipun ada yang membolehkan qadak tetapi ia tidaklah melepaskan daripada berdosa.
2.Hadis ini memberi ingatan kepada mereka – mereka yang pemalas yang meninggalkan sembahyang dikumpulkan dan ditangguhkan untuk dibuat pada waktu yang lain sebagai qadak, perbuatan itu tidak dikasihi Allah dan tidak diridaiNya,juga hendaklah menunaikan sembahyang lebih segera,tidak dilenggah-lenggahkan hingga akhir waktu sembahyang, perbuatan melenggah-lenggahkan itu adalah juga tak diridai Allah .
3.Hadis ini mengarahkan supaya sentiasa suka melakukan amalan yang lebih afdal diutamakan mengikut suasana keadaan , dan masa.Kalau dalam masa perang maka berperanglah  adalah lebih afdal, cukuplah umpamanya menunaikan sembahyang pada ketika itu dengan segera adalah lebih rengkas supaya jangan terbuang masa untuk peperangan begitulah seterusnya, dalam masa kelaparan  dan kesusuhan kemerusutan ekonomi umpamanya maka pekerjaan bagi menyelamatan daripada keadaan – keadaan itu adalah lebih afdal daripada yang lain – lain .
4.Berbuat baik kepada dua ibubapa adalah kewajipan yang dikehendaki oleh Agama oleh Allah sebagai  membalas jasa bersyukur kepada keduanya dan kepada Allah .Bukan sahaja dikehendaki bebuat baik semasa keduanya masih hidup , malah setelah mati juga , iaitu  dengan menjadi seorang anak soleh seoerang yang baik, mukmin lagi soleh itu adalah merupakan berbuat kebajikan kepada dua ibubapa .
5.Berjihad ke jalan Allah adalah salah satu tugas fardu kewajipan agama  Islam dengan mengorbankan harta benad dan nyawa mengikut  kemampuan dan kuasa dengan penuh  ikhlas dan takwa.mereka yang menegakkan agama Islam adalah mendapat pertunjuk dan hidayah daripada Allah , FirmanNya dalam surah Al-Ankabut ayat 68 :
z`ƒÏ%©!$#ur (#rßyg»y_ $uZŠÏù öNåk¨]tƒÏöks]s9 $uZn=ç7ß 4 ¨bÎ)ur ©!$# yìyJs9 tûüÏZÅ¡ósßJø9$# ÇÏÒÈ  
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, Sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (Pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
Pengajian Hadis Siri 34

Saturday, January 4, 2014

memohon kepada Allah supaya memudahkan di dalam menyampaikan ilmu .





ayat ini memerintahkan kita memohon kepada Allah ,di masa kita memulakan pengajaran ,supaya urusan kita mudah dan pihak yang mendengar faham apa yang terangkan di dalam kelas pengajian itu .